Is er écht geen lagere temperatuur dan -273○C?

Volgens Kelvin is -273○C de laagste temperatuur die bestaat. Maar is een lagere temperatuur écht niet na te bootsen ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Nee, een lagere temperatuur is echt niet mogelijk. Bij die temperatuur staan alle moleculen stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ik het weet: op die temperatuur 'staan atomen stil'. Alle stoffen, ook gassen, worden dan vast. Zie het als 'nul energie'. En minder energie dan nul krijg je niet voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt 0 graden Kelvin vergelijken met een absoluut vacuüm. Als je een geheel leeg vat zou hebben (er zit geen gasmolecuul meer in) dan heb je een absoluut vacuüm; je kunt dan niet nog een lagere druk hebben.
Zo is het ook met het absolute nulpunt; het is gewoon het ontbreken van warmte, kouder kan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een negatieve temperatuur is wel degelijk mogelijk, ook op de Kelvin-schaal. Er bestaan dan bijvoorbeeld temperaturen van -400 K.

Dit komt door de definitie van temperatuur. Wanneer je energie toevoegt, verandert de entropie ("mate van wanorde") in een systeem. De temperatuur is de hoeveelheid energie die je toevoegt, gedeeld door de mate waarin de entropie toeneemt.

Bij normale materie neemt de entropie (wanorde) toe wanneer je energie toevoegt. De temperatuur van normale materie kan dus nooit negatief zijn. In die zin is er, voor normale materie, écht geen lagere temperatuur dan 0 K (-273 °C).

In sommige systemen (lasers, kernspinsystemen, sommige systemen van subatomaire deeltjes) neemt de entropie ("wanorde") juist AF wanneer je energie toevoegt. Zoals hierboven genoemd, is de temperatuur de hoeveelheid energie die je toevoegt gedeeld door de mate waarin de entropie toeneemt. In deze speciale systemen voeg je energie toe (da's dus een positief getal), en neemt de entropie daardoor af, dus de mate waarin de entropie toeneemt is een negatief getal.

De temperatuur is dan een positief getal gedeeld door een negatief getal, en dat is een negatieve waarde.

Samenvattend:
--  Bij gewone materie zijn negatieve Kelvin-temperaturen niet mogelijk. -273 °C is dus de laagst mogelijke temperatuur.
--  Er zijn systemen (niet gewone materie) waarin negatieve Kelvin-temperaturen wel mogelijk zijn. Die systemen kunnen een temperatuur bereiken van bijvoorbeeld -500 °C.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het probleem is dat we warmte meten door de straling die door een voorwerp wordt uitgezonden. Bij -273,15°C krijgen we last van de zogenaamde nul-punt straling. Deze onstaat op het niveau van atomen. Overal in het heelal (ook in een vacuum) onstaan spontaan deeltjes paren die bestaan uit een deeltje (foton) en een anti deeltje (antifoton) ze vernietigigen elkaar ook weer na een (extreem) korte periode. Dit zorgt voor een heel klein beetje straling.
Normaal merken we die niet op, maar bij deze (theoritische) lage temperatuur gaan dit een rol spelen. Eigenlijk kun je nulpunt energie beschouwen als "lekken" in onze ruimte-tijd. In een zwart gat zou het dus best kouder kunnen zijn maar hoe meten we dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoel je hiermee ook te zeggen dat rond 0 K, de deeltjes en anti-deeltjes niet meer kunnen samensmelten omdat ze (bijna) stilstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het niveau van fotonen en atomen moeten we eigenlijk het beeld van deeltjes loslaten. De dingen bestaan uit "gestolde" energie die zich tegelijk gedraagt als deeltje en electromagnetischge golven. Energie is overal, denk aan de radiogolven van zenders en sterren. De (virtuele) deeltjesparen nemen dus hun eigen energie mee en bestaan zo kort dat ze niet afgekoeld worden.
Het resultaat daarvan nemen we waar als een soort warmtestraling vanuit het plekje dat we proberen af te koelen. (het lichtje in de koelkast wat we niet uitkrijgen :-)
Volgens de klassieke fysica is dit niet mogelijk. Maar er zijn theorien die beweren dat er zoiets als nulpuntenergie bestaat.