Hoe zijn oogkleuren ooit ontstaan? En waarom alleen de kleuren blauw, groen en bruin?

Hoe zijn de oogkleuren groen, blauw en bruin ontstaan?
En waarom deze kleuren?

Toegevoegd na 3 uur:
En niet bijvoorbeeld de kleuren, oranje, zwart, rood, geel, paars? Hoe zijn deze kleuren (bruin, groen en blauw) tot stand gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-verschillende-soorten-oogkleuren.20919
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HOE, zijn oogkleuren ontstaan. Ik vraag niet waarom je een bepaalde kleur krijgt, ik vraag hoe zijn deze kleuren ontstaan, en niet bijvoorbeeld oranje, zwart, paars, geel

Antwoorden (1)

Iedereen wordt met blauwe ogen geboren, na een bepaalde tijd is de kleur blijvend.

Blauw/groen/grijs en bruin/zwart, 'Melanine' bepaalt mede de kleur van de ogen. Kijk eens op wikipedia, daar staat uitgebreid hoe de kleur tot stand komt.