Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat ik altijd droom als ik voor de 2e keer in slaap val?

altijd als ik sochtends wordt gewekt door mijn wekker, val ik altijd weer in slaap. in de tijd dat ik dus voor de 2e slaap en weer gewekt wordt, droom ik . ALTIJD!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je droomt gemiddeld 5 keer nacht (uitgaand van een nacht van 8.5 uur slaap) dus je droom niet alleen in de ochtend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Herkenbaar! Juist in dat kleine stukje extra slaap heb ik altijd de heftigste dromen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Tegen de ochtend heb je je diepe slaap portie al wel gehad, als je dan opnieuw inslaapt zal eerst de lichte slaap weer aan de beurt komen en in het stadium van lichte slaap is de kans op dromen het grootst.
Zeker bij gebruik van slaap- of kalmeringstabletten of alcohol wat dromen enigszins onderdrukt zal je 's ochtends het verlies aan dromen proberen in te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het is bijna altijd zo dat je niet gelijk beseft dat je droomt, in de 2de slaap krijg je nog wat losse beelden door van de vorige droom, aangezien je dan geen rem-slaap meer hebt (dit is heel kort uitgelegd de diepe slaap waarin je droomt.) hierdoor komen de beelden weer terug en denk je dat je nu pas hebt gedroomd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alhoewel je de indruk hebt dat je soms hele verhalen droomt, duren dromen in feite maar enkele seconden. Een droom herinner je enkel als je wakker wordt tijdens de droom. In je 2e slaap zit je juist in een periode dat je veel dromen hebt, dus grote kans om juist op zo'n moment terug wakker te worden. (Ik veronderstel na 10 minuten als je wekkerradio terug opspringt?)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien omdat je in je tweede slaap al lichamelijk uitgerust bent en je makkelijker weg kunt dromen. Je hersens geven een seintje, dat je ontspannen bent en je onderbewustzijn opgeroepen wordt voor 'dromenland'...

Heerlijk toch, (als het een mooie droom is, jammer als de wekker gaat!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit werd wetenschappelijk erg gedetailleerd al uitgewerkt, maar toch blijven er natuurlijk onduidelijkheden en droomt elke mens (en ook andere zoogdieren) deels universeel en deels persoonlijk (genetisch en opvoedkundig bepaald). In je eerste (levensnoodzakelijke) kernslaapfase, duren dromen slechts fracties van seconden en is het nagenoeg onmogelijk in dit soort zeer cryptische dromen wakker te worden. Als je na je individuele slaaptijd van zo'n 6 à 8 of 10 uren (ook leeftijd en basaalmetabolitisch = jouw stofwisseling bij rust, bepaald) is de rest eigenlijk luxe en ook niet echt goed voor bijvoorbeeld je rug (die moet genoeg belast worden). In die slaapfase duren je dromen almaar langer, van minuten tot zelfs een half uur als je overdrijft. Dan word je bijna altijd wakker tijdens je dromen. Die dromen zijn ook sequentiëler en logischer en bevatten veel elementen van de dag ervoor die zintuiglijk niet juist geklasseerd werden of die op die manier een soort 'vuilnisbakverwerking' vormen: Het grootste deel van je herinneringen wordt opgeslagen in basis neurale vormen die heel erg afwijken van de echte gebeurtenissen.

Een mens droomt dus altijd door zijn grote zintuiglijke werking. Men berekende ook al als je één dag verwerkingen zou afdrukken met een printer, je ongeveer drie keer de wereldbol zou kunnen bekleven met het papier, maar ook dit zijn nonsensberekeningen.

Sommigen dromen ook in kleur (vrouwen meer dan mannen) enzovoort. Ik bestudeer al heel mijn leven zowel mijn dromen als die van anderen, en ik begrijp het... hoe langer hoe minder. Mooi hé?

PS: Een oude mens is een mens die meer herinneringen dan dromen heeft. Maar hier bedoel ik dromen overdag. Ik droom bijvoorbeeld nooit van mensen waar ik heel de dag aan denk of die ik intens liefheb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing