Zijn paling en kip de enige dieren die blijven bewegen nadat ze gedood zijn?

Van paling en van kip is het bij mij bekend dat ze nog een tijdje blijven bewegen nadat ze zijn gedood.
Is er van meer dieren bekend dat ze nog een tijdje bewegen na hun dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kippen aan het spit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giller van het jaar!!!

Het beste antwoord

als een dier dood is gaan de spieren verzuren, en dat kan nog enige tijd zorgen voor spiertrekkingen.
echt bewegen kan je het niet noemen, maar mensen schrikken er nog wel eens van, en denken dat hun dier nog leeft.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen mijn hond in moets slapen, werden we hiervoor gewaarschuwd door de dierenarts : ze is thuis ingeslapen, en ze bleef ook thuis. Ik heb trouwens (gelukkig !!) geen bewegingen meer gezien - het was al naar genoeg....

Andere antwoorden (6)

Ja wormen , als je een worm door midden snijd gaan ook beide delen nog door.

Toegevoegd na 59 seconden:
En ja varkens ( geloof ik) , daar kloppen de harten ook nog van door , die gebruiken ze op universiteiten.
Maar ze bewegen geloof ik niet meer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer een auto een kat aan zien rijden en die kat bleef nog ruim een minuut bewegen op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben ooit eens achterna gezeten door een kalkoen waarvan mijn vader de kop had afgehakt. Het was natuurlijk toeval dat hij achter mij aankwam maar toen voelde dat echt zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn nog meer dieren, sommige katten.
dieren blijven bewegen na hun dood, omdat ergens in hun lichaam, meestal hun ruggengraat, als ze net zijn omgekomen, een reflex 'ontstaat', dat gebeurt niet in de hersenen, want als je de kop eraf hakt, zou het het lichaamsdeel dat beweegt niet eens kunnen bereiken,
maar dat gebeurt dus zoals ik al zei, meestal in de ruggenwervel, daar ontstaat het reflex, en begint het dier te stuiptrekken, en te bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt ook voor bij verschillend vissen.

Ik was eens een week mee op een visserskotter, als ik dan vis stripte (van ingewanden ontdoen), bleef de vis spartelen, en het uitgesneden hartje kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Palingen en kippen hebben inderdaad nog wat stuiptrekkingen als hun kop van de romp wordt gescheiden. Een paling zal nog veel meer bewegen als deze levend in een zoutvat wordt geworpen waarin ie langzaam uitdroogt voordat hij aan zijn einde komt.

Echter, het vertonen van stuiptrekkingen of reflexen is een normaal verschijnsel. Bij mensen komt het evengoed voor. Soms kan een mensenlichaam nog heel heftig bewegen na het overlijden, bijvoorbeeld door een externe prikkel tijdens het afleggen.

Beetje macaber detail, maar in de tijd dat de guillotine nog gebruikt werd, werd het afgehakte hoofd niet alleen aan de mensen getoond om het aan de mensenmassa te laten zijn, maar ook als een laatste vernedering van de terechtgestelde. Je schijnt nog ongeveer een halve minuut alles te zien en te horen wat er rondom gebeurt. Hersens schakelen zich niet meteen uit zodra ze geen zuurstofrijk bloed meer krijgen.

Daarover gesproken. Hierbij een filmpje van de Russische wetenschapper Sergey Bryukhonenko. Hij experimenteerde met een losse hondenkop, die machinaal van zuurstofrijk bloed werd voorzien. Bizar, maar de medische wetenschap heeft hier wel veel aan gehad.