Als ik een dag voordat de uitverkoop begint een jurk heb gekocht voor de volle prijs, mag ik hem dan terug geven en een dag later voor de helft kopen.

Hoe zit dat precies mag/moet de winkelier de klant erop attent maken dat de uitverkoop morgen begint of anders gezegd dat die jurk morgen voor de helft van de prijs de deur uit gaat?

Toegevoegd na 7 uur:
Laat ik het anders vragen, waarom zegt een winkelier niet gewoon tegen zijn klanten dat hij/zij beter morgen dat jurkje kan kopen, om rompslomp te voorkomen. Ik begrijp dat hij omzet wil(dagelijks) maken.

Zo houdt hij zijn potentiele klanten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U moet wel zeker van uw zaak zijn dat die jurk ook in de uitverkoop gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom ook mijn bijvoeging, mag een verkoper dit zeggen 1 dag van te voren...
Steenuiltje
13 jaar geleden
Dat had hij inderdaad kunnen doen.
Wat je nog wel bij grote supermarkten ziet is dat cassieres je er op attenderen dat een artikel in de aanbieding is. Je koopt bijvoorbeeld 2 stuks ergens van en dan zegt zo'n meisje: het is nu 3 voor de prijs van 2 en dan haal je er nog 1 bij ...
Dat is dan wel weer héél aardig :)

Het beste antwoord

Als je de bon hebt kan je veel kanten op. Ik had ooit eens een wastafel gekocht bij de Praxis en een week later was dat ding tientjes goedkoper! Wat gedaan?
Winkel in, dezelfde wastafel gekocht (goedkopere prijs). Winkel uit. Winkel weer in (met de net gekochte wastafel), naar service balie en geld terugvragen met ouder (dure) bon. Hollakidee: geloof dat ik bijna 45 euro weer in mijn portemonnaie had.
Joh, je bent toch geen dief van je eigen geld?
En zolang je de bon hebt en het binnen de termijn van ruilen valt kan je het artikel gewoon terugbrengen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bon bewaren, ruilen, opnieuw kopen. dat heb ik al eerder gedaan en tuurlijk mag dat. Technisch gezien wel, alleen een beetje omslachtig! Soms mag het personeel je er niet attent opmaken dat het uitverkoop wordt, soms weten ze het ook gewoon echt niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of de winkelier ruilen toestaat: in dat geval kan je de jurk terug brengen en in de uitverkoop voor half geld terugkopen.
Let wel: ruilen is een gunst van de winkelier, geen recht.
13 jaar geleden
Als je het bonnetje hebt, kun je het jurkje gewoon teruggeven en je geld terugontvangen.
Hierna ga je de jurk uit de winkel halen en rekent af.

Maar de winkelier hoeft jou er de dag voordat de uitverkoop begint niet op te wijzen dat het de volgende dag in de uitverkoop is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er wordt hier gesuggereerd dat je het gaat ruilen voor de afgeprijsde jurk, maar zo werkt het in de praktijk niet (heb ik ooit geprobeerd). Ik heb het toen gewoon met mijn bonnetje moeten inleveren ... kreeg mijn geld terug en moest toen hetzelfde item uit de winkel halen en opnieuw afrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang je de bon hebt en de kaartjes zitten nog aan de kleding dan mag je het gewoon nog ruilen (als het artikel al afgeprijsd was kunnen er weleens bijzondere/andere voorwaarden gelden) of je dan geld of waardebonnen terug krijgt ligt aan de winkel en hun voorwaarden!

Je bent vervolgens vrij om dan hetzelfde of een ander artikel te kopen, mochten ze om een reden vragen dan kan je altijd aangeven dat je het eenmaal thuis gekomen toch te duur vond en het nu met korting wel waard vind!

Ik zou deze omruil actie echter alleen uitvoeren als het kledingstuk wat je al hebt ook daadwerkelijk in jouw maat in de winkel ligt en afgeprijsd is....
Kan namelijk zijn dat ze jouw artikel de volgende dag pas terug hangen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, dat mogen ze, en soms heb je er nog persoonlijk voordeel bij..... Ik kocht bij de plaatselijke Hema een zomerjurkje voor € 20,-, waarop de caissiere me erop attent maakte dat het de week daarna in de aanbieding was voor € 15,-. Ik besloot dus om het jurkje terug te hangen en de maandag daarna de gok te wagen om te kijken of het er nog hing (er was nog maar één exemplaar in mijn maat). Achter me in de rij stond een mij volledig onbekende oudere vrouw die het hele gesprek gevolgd had. Toen ik uit de rij wilde stappen zei zij dat ik het maar mee moest nemen en dat ik die € 5,- van haar kreeg......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval gelden dezelfde ruilvoorwaarden als altijd. En belangrijk om te weten: ruilen is (uitgezonderd bij koop op afstand) géén recht, het zijn dus de regels van de winkel die leidend zijn.

Overigens, uit ervaring (ik heb in een kledingwinkel gewerkt): bij ketens weet het winkelpersoneel lang niet altijd van tevoren wat er wel of niet de uitverkoop ingaat. Het is geen uitzondering om de omprijslijst pas aan het eind van de middag voordat de nieuwe prijzen ingaan te ontvangen.

De verkoper kán meestal dus niet zeggen dat je dat jurkje beter morgen kan kopen. Hoogstens dat morgen de uitverkoop ingaat. En als dat jurkje dan net niet blijkt te worden afgeprijsd, heb je te maken met een veel bozere klant, die het niet op prijs zal stellen om voor niets een extra keer de reis gemaakt te hebben.