Groeit de pohutukawa boom alleen in Nieuw-Zeeland? Zo ja, kan die boom niet b.v. in Europa groeien en waarom niet?

Die boom heeft rode bloesems. Ik vind het vreemd, dat die boom alleen bekend is in Nieuw Zeeland. Er zijn toch wel andere plekken op aarde waar de boom zou kunnen groeien? Bijvoorbeeld Cornwall? Of Frankrijk? Of Italië? Of Nederland?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik kreeg via de mail een antwoord, die ik hier niet terug kan vinden. De antwoordgever zei, dat die boom alleen te vinden is op het noordereiland. Echter, op het zuidereiland heb ik ze ook wel gezien.

12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boom is inheems op het Noordereiland, dat betekent niet dat ie niet elders staat, maar dat ie van nature alleen op het Noordereiland groeide.

Het beste antwoord

Een aardige look-alike is deze hier, gezien in Mimizan, Frankrijk vorig jaar. (eigen foto's)
Ofschoon niet dezelfde want het blad lijkt een stuk dunner komt deze aardig in de buurt!

Het is niet echt een antwoord, maar je kunt bij de reacties geen foto's aankoppelen dus vandaar.

Succes met je speurtocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min is niet van mij, maar wat jij hier op de foto hebt is een struik, de pohutukawa is echt een boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit hoor die min, geef niet zo veel om die puntjes. Vond het gewoon leuk om het te noemen voor de vraagsteller. Dank je voor het noemen van het verschil. Het is een droom om ooit ook zo'n mooie reis naar NZ te maken.
corzijlstra
12 jaar geleden
Deze foto's lijken mij meer op afbeeldingen van een pohutukawa dan die foto in de U.S.A., omdat die uit de U.S.A. bruine bloesems weergeven.

Andere antwoorden (3)

De boom groeit niet alleen in Nieuw-Zeeland, maar ook op Hawaii, in Californië, Zuid-Afrika, etc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier staat een foto van de Pohutukawa in het Golden Gate Park van San Francisco:
http://travel.webshots.com/photo/2706612010027147319TMdosc
bamibal
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Niet in Europa? Waarom niet?
corzijlstra
12 jaar geleden
Die bloesems op de foto vind ik aan de bruine kant. Volgens mij moeten die bloesems rood zijn.
De Pohutukawa (ook wel New Zealand Christmas Tree genoemd, omdat deze alleen rond kerst bloeit) groeit alleen in Nieuw Zeeland. Op Hawaii groeit een boom die er familie van is, maar niet dezelfde.

Ik heb destijds tijdens mijn reis door Nieuw Zeeland een zakje Pohutukawa-zaadjes meegenomen in de hoop deze mooie boom in mijn tuin te laten groeien.
Resultaat: NOP.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wiki meldt het volgende:
"De pohutukawa is endemisch op het Noordereiland in Nieuw-Zeeland. De soort wordt veel als sierstruik gekweekt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pohutukawa

Direct endemisch nog maar even opgezocht:
"Endemie is een biologische term voor het verschijnsel dat een organisme (of liever taxon) van nature uitsluitend voorkomt in één beperkt gebied, zoals eilanden in de oceaan, geïsoleerde bergen, meren en riviersystemen. Indien een soort enkel daar voorkomt, spreekt men van een endemische soort."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Endemie_%28biogeografie%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt zelfs zaad kopen/bestellen in Nederland. Resultaat: hetzelfde als bij jou :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De natuurlijke habitat van de pohutukawa strekt zich uit van Noordkaap tot Poverty Bay aan de oostkust en Urenui, op het westen. In Flora van Nieuw-Zeeland door Allan, is het ook gesteld met de binnenvaart op de oevers van de meren van het vulkanisch plateau.