Kunnen planten ook aan een soort obesitas lijden?

Planten slaan hun extra brandstof in de vorm van zetmeel op of maken er meer cellulose van.
Maar als een plant nu heel veel zetmeel krijgt kun je dan ook spreken van dikke en dunnen planten? Of is er een mechanisme wat dat voorkomt en groeit hij gewoon wat sneller of eet wat minder? Hoe werkt dat mechanisme dan?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit vind ik wel een heel leuke vraag ; al heb ik nog nooit een obese plant gezien. Als je een plant overbemest, gaat-ie vaak gewoon dood.
erotisi
8 jaar geleden
Zulke planten worden misschien vetplanten genoemd
nounka
8 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, een plant die weinig voeding krijgt blijft vrij klein, een plant die veel voeding krijgt wordt in zijn geheel groter , niet zoals mensen met ene maximale gemiddelde lichaamslengte die alleen in de breedte kan uitzetten. En heeft ook een grotere opbrengst. Ver doorgefokte obese planten noemen we "groente".

Het beste antwoord

Planten slaan geen vetreserves op zoals de mens of dier. Voor deze laatste is vetopslag een manier om de winter te overleven. Dit is eveneens de reden dat wij allerlei hormonen ontwikkelen om het hongergevoel te stimuleren of te dimmen.
Bomen laten (in onze contreien) gewoon hun bladeren vallen, en gaan in rust tijdens de winter.
Met vetplanten bedoelen wij planten die water opslaan in allerlei delen van de plant. Cactussen doen dat ook. Dit is voor hen een systeem om droogte te kunnen overleven. Voor planten is water de voeding (fotosynthese = water omzetten naar waterstof = energie). Wat wij aan planten toevoegen zijn mineralen wat voeding wordt genoemd.
In het dierenrijk slaat men vet op. Dit is in de zomer vaak in overvloed aanwezig. Doordat wij als mensen zomer en winter eten in overvloed hebben, kan er obesitas ontstaan. Ook onze huisdieren lijden daar onder, omdat sommige baasjes discipline te kort komen.