Is het hommelsterfdag?

Vandaag heb ik in ieder geval drie keer een stervende hommel op straat zien liggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Staan er in die straat veel lindebomen? Dan kan het namelijk daar door komen: Ieder jaar, aan het eind van de zomer, kan men honderden dode en stervende insecten onder zilver- en krimlindes aantreffen. De meeste
van deze insecten zijn hommels. Sommige mensen denken dat chemische bestrijdingsmiddelen de boosdoeners zijn. Niets is minder waar. Ook de lang geloofde theorie dat de nectar van lindes een giftige stof voor hommels bevat is inmiddels verworpen. Tien jaar geleden werd een nieuwe theorie ontwikkeld, de theorie van de verhongering. Wetenschappers hebben aangetoond dat het massale stervenvan hommels niet komt doordat de lindes giftige nectar produceren, maar doordat hommels de concurrentie om voedsel aan het eind van het zomerseizoen niet meer aankunnen. Het was echter niet duidelijk waarom hommels daarbij zoveel vaker het slachtoffer zijn dan honingbijen. Het aantonen van de verschillen tussen hommels en honingbijen in leefwijze, foerageergedrag, nectarvoorkeur, communicatie en anatomie levert een bijdrage aan de oplossing van dit raadsel. Er is onderzoek naar verricht naar aanleiding van een vraag van de terreinbeheerder van de begraafplaats Selwerderhof in Groningen, die eind juli, begin augustus allemaal dode en stervende hommels onder de daar aanwezige lindebomen vond.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer wat interessants geleerd. Thanks.
Wel zielig voor deze 'teddybeertjes' onder de insecten : (
Na ja, zal wel evolutionair verantwoord zijn.....
Ik las in de krant dat die hommelsterfte kwam omdat er te weinig stuifmeel is en dus te weinig bloeiende bloemen.
Bronnen: