Hoe komt het dat iets dat dichtbij is sneller langs lijkt te gaan dan iets dat ver weg is.

Misschien is de vraag niet zo heel duidelijk zo maar weet niet hoe ik hem anders met stellen. Dus even beter uitgelegt.
Mijn zoon vroeg vanmorgen in de auto hoe het komt dat dingen die dichtbij zijn langs flitsen en dingen die verderweg staan heel langzaam voorbij gaan. Dus de strepen op de weg schieten voorbij maar de windmolen in de verte staat bijna stil.

Ik snap zelf wel hoe dat kan maar weet niet hoe ik hem dit eenvoudig en duidelijk uit moet leggen. Hij is groep 8.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je het simpel wil uitleggen, dan kun je aangeven dat ie voor die auto veraf zijn je pupillen minder hoeft te verplaatsen dan voor die auto die voorbij flitst. (De hoek is minder groot)

De snelheid van een object wordt beinvloed door je blikveld. Op 10 centimeter voor je ogen heb je een blikveld van pak em beet 50 centimeter. Op 10 meter voor je ogen is dat 20 meter. Op een kilometer voor je ogen is dat 5 kilometer. Als een object met dezelfde snelheid op verschillende afstanden voor je langs gaat zal dit steeds langer in beeld blijven als de afstand tot je ogen groter wordt. Gevoelsmatig gaat het daardoor langzamer. Denk aan een raceauto. Als die langskomt en je kijkt strak voor je uit lijkt ie harder te gaan dan wanneer je deze met je ogen blijft volgen.

Perspectieve vertekening: alles verder weg lijkt ook kleiner, maar IS het niet. Doordat het kleiner lijkt, lijkt hij ook langzamer te gaan. Als je in een vliegtuig zit, zijn alle auto's zo groot als mieren. Toegevoegd na 2 minuten: Voor de rest is er een verschil of je er recht naartoe rijdt, of hij naast je staat. Dus de molen recht voor je, blijft daar staan, terwijl de molen rechts naast je in de verte wel voorbij gaat.

Ik denk dat dat komt omdat je op een grote afstand ook een grote oppervlakte kunt zien. Zonder je hooft te bewegen kun je een vliegtuig wel 5min zien. In deze tijd legt hij wel toch ongeveer 100km af. Kijk nu recht vooruit en ga met je vinger van links naar rechts naar de uiterste punten van de zichtvlak, dit zal ongeveer 1.5 meter zijn. Dus ja als daar een vliegtuig voorbij schiet dan zie je hem maar een tel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100