Hoe komt het dat iets dat dichtbij is sneller langs lijkt te gaan dan iets dat ver weg is.

Misschien is de vraag niet zo heel duidelijk zo maar weet niet hoe ik hem anders met stellen. Dus even beter uitgelegt.
Mijn zoon vroeg vanmorgen in de auto hoe het komt dat dingen die dichtbij zijn langs flitsen en dingen die verderweg staan heel langzaam voorbij gaan. Dus de strepen op de weg schieten voorbij maar de windmolen in de verte staat bijna stil.

Ik snap zelf wel hoe dat kan maar weet niet hoe ik hem dit eenvoudig en duidelijk uit moet leggen. Hij is groep 8.

13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als je het simpel wil uitleggen, dan kun je aangeven dat ie voor die auto veraf zijn je pupillen minder hoeft te verplaatsen dan voor die auto die voorbij flitst. (De hoek is minder groot)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct geredeneerd en netjes uitgelegd. (+). Iets dat met 100km/h voorbij flitst heeft een grotere "hoeksnelheid" als het dichter bij is. En het langsflitsen is gerelateerd aan de hoeksnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bedoel ik. Haha ik had geen idee hoe ik het moest uitleggen. Zo dus (+)

Andere antwoorden (2)

Perspectieve vertekening: alles verder weg lijkt ook kleiner, maar IS het niet. Doordat het kleiner lijkt, lijkt hij ook langzamer te gaan.

Als je in een vliegtuig zit, zijn alle auto's zo groot als mieren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de rest is er een verschil of je er recht naartoe rijdt, of hij naast je staat. Dus de molen recht voor je, blijft daar staan, terwijl de molen rechts naast je in de verte wel voorbij gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat je op een grote afstand ook een grote oppervlakte kunt zien. Zonder je hooft te bewegen kun je een vliegtuig wel 5min zien. In deze tijd legt hij wel toch ongeveer 100km af.
Kijk nu recht vooruit en ga met je vinger van links naar rechts naar de uiterste punten van de zichtvlak, dit zal ongeveer 1.5 meter zijn.
Dus ja als daar een vliegtuig voorbij schiet dan zie je hem maar een tel.