Waar komen de natuurwetten vandaan?

Er zijn onveranderlijke fundamentele krachten die het universum besturen. De wetten die aan deze krachten ten grondslag liggen, lijken op een dusdanige manier te zijn afgestemd dat ze een universum opleveren dat het leven in stand kan houden. Als de bestaande wetten ook maar een fractie zouden worden veranderd, zou dat fatale gevolgen hebben.
Waar komen ze vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
We weten trouwens niet zeker of de natuurwetten wel zo onveranderlijk zijn. Ook daar wordt aan getwijfeld (zoals aan elke wetenschappelijke ontdekking), en ook daar wordt dus onderzoek naar gedaan.

Het beste antwoord

Christenen geloven natuurlijk dat God de schepper is van hemel en aarde.

Het bijbelboek Job van de hoofdstukken 38 tot 41 vertelt ons bv dat God dageraad haar plaats doet weten en de inzettingen van de hemel kan leiden.
Job vertelt ons ook dat God de heerschappij heeft over het licht, regen donder en bliksem bijvoorbeeld.
God zegt in job 26:7 dat hij de aarde ophangt in het niets.

Het is dan ook logisch dat wij als christenen geloven dat deze Schepper wetten in het leven heeft geroepen waaraan de gehele schepping is onderworpen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De natuurwetten zijn er gewoon.

Wij constateren dat bepaalde dingen veranderlijk zijn - die proberen we zo goed mogelijk te beschrijven.

We constateren ook dat bepaalde dingen onveranderlijk zijn. Gaat het daarbij om dingen die in een getal kunnen worden uitgedrukt, dan spreken we van natuurconstanten. Gaat het daarbij om verbanden tussen verschillende dingen, dan spreken we van natuurwetten.

Een natuurwet is dus niets anders dan een door ons geconstateerd vast verband tussen twee of meer dingen.

WAAROM ze zo zijn zoals ze zijn, is onderwerp van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Zulk onderzoek wordt onder andere bij CERN verricht, maar ook op veel andere plaatsen.

Dat de natuurwetten het leven mogelijk maken, is geen wonder. Stel dat de natuurwetten anders zouden zijn, zodanig dat er geen leven mogelijk zou zijn. Dat had in principe best gekund, er is niets dat dat onmogelijk maakt. Maar dan waren wij er niet geweest om die andere natuurwetten te ontdekken.

Anders gezegd: ALS een natuurwet wordt ontdekt door een levend wezen, dan MOET die natuurwet zodanig zijn dat hij het bestaan van dat levende wezen mogelijk maakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
amigo
13 jaar geleden
prachtig + (vraag kan wel weer worden gesloten, hier is niks meer aan toe te voegen)
Uit de energie-gegevens komen alle andere natuurwetten fractaal voort.

Kenmerk van een natuurwet is:

Ø een natuurwet is een energiepatroon. Dat kun je duidelijk zien;

Ø een natuurwet geldt altijd: 1 minuut of 1000 jaar terug en over 2 of 1000 jaar;

Ø een natuurwet geldt overal;

Ø voor alles;

Ø en iedereen;

Ø onder alle omstandigheden, dat is dus universeel;

Ø is onontkoombaar;

Ø onomkeerbaar;

Ø over een natuurwet valt niet te discussiëren. Wel kan Men discussiëren over de structuren en systemen die tégen de natuurwetten ingaan, zoals die van de maatschappij, de culturen en alle religies;

Ø een natuurwet is te controleren;

Ø ervaring gaat boven wetenschap;

Ø de alledaagse Waarheid is gebaseerd op natuurwetten;

Ø de waarheid/ natuurwet kan alledaags door iedere mens be-LEEF-d worden, waargemaakt, hetgeen gewoon eerlijk leven is;