Voor een deel geef je zelf de oplossing al aan. Het vriespunt van water is afhankelijk van de temperatuur en DRUK.
De gemiddelde temperatuur van het water in het Vostokmeer is inderdaad ongeveer −3 °C; het water blijft vloeibaar onder het normale vriespunt vanwege de hoge DRUK van het bovenliggende ijs. De geothermische warmte van de aarde verwarmt de bodem van het meer en het ijs boven het meer isoleert het water van de lage temperaturen aan de oppervlakte van het ijs.

Wat betreft de 3 aggregatietoestanden van water geeft bijgaande site een aardige informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Awww... Geen plasma? Iedereen vergeet altijd plasma en de andere recent ontdekte toestanden, terwijl die juist zo spectaculair zijn. Misschien niet geheel relevant, maar wel degelijk spectaculair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel interessant artikeltje ... ook van die kleurvorming wist ik niets.
Zou het nu niet kunnen dat beide elementen spelen? en de druk , zoals U terecht schrijft én het niet kunnen vormen van ijskristallen , zoals in die proefjes hierboven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad heel waarschijnlijk dat beide verschijnselen hieraan debet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfft plasma zo 2009 !!XD wat dacht je van de 5e?? bose einstein condensaat :) en de 6e Quark-gluonplasma
^^

Andere antwoorden (3)

15000 km, wellicht is daar eruptie van lava. Net als gijzerbronnen in Ijsland. Het zal in iedergeval met de hete kern van de aarde te maken hebben die zijn uitwerking op die diepte ook nog heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de diepte van 2 km onder een laag van 15.000 m2 ijs :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJskristallen hebben onregelmatigheden nodig om te vormen. In stilstaand water zijn deze onregelmatigheden niet aanwezig, waardoor het water vloeibaar blijft. Bij een lichte verstoring van het water, zal het echter snel in ijs veranderen. Water in deze toestand wordt ook supergekoeld genoemd.

De andere kant op werkt het net zo; als je een glas stilstaand zuiver water verwarmt in een magnetron (zonder het draaiplatform), zal het pas in stoom veranderen wanneer het verstoord wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Al heet het de andere kant op natuurlijk niet "supergekoeld", maar kookvertraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ,daar had ik nog nooit bij stilgestaan
=+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit filmpje is "super" cool
http://www.youtube.com/watch?v=fSPzMva9_CE&NR=1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Wat ongelooflijk... umm... cool!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt dit wel? als ik een glaswater in de vriezer zet dan bevriest t water gewoon hoor..zelfde geldt voor blikken frisdrank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water moet echt stil en zuiver zijn. Meestal als je een glas water in de vriezer zit, zitten er nog luchtbellen in, of andere oneffenheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je de vriezer opendoet zorgt dat natuurlijk ook voor beweging...
Het vriespunt van water is afhankelijk van temperatuur en druk.
Twee km ijs geeft een druk van 180 bar als ik het goed heb.

P=-395.2*((T/273.16)^9-1)