Dat is vanwege de elasticiteit van rubber die vrij hoog is waardoor de snelheid afneemt.
erotisi
3 jaar geleden
Hoe hoger de massa en densiteit van een materiaal is, hoe beter het de geluidsgolven kan stoppen. Alle soorten rubbers zijn polymere moleculen, die door hun koolstof-keten-structuur bijzonder elastisch zijn. Juist die elasticiteit remt de geluidsgolven en dempt daardoor ook het geluid. Met zware uiterst elastische rubbers wordt de geluidssnelheid geremd tot nul en dus tot totale geluidsdemping. Zie het alsof je een stalen balletje tegen een schuimrubber matras gooit (een kluwen van elastische rubber-moleculen). Het balletje is dan het geluid met een bepaalde snelheid, dat wordt geremd door het (schuim)rubber.
(Bekijk het ook alsof de rubber een trillingsdemper is voor de geluidstrillingen. De links gaan over geluidsisolatie, maar in wezen is dat dus hetzelfde).