Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe bereken je de opwaartse kracht van een helikopter?

Ik heb thuis een quadcopter gemaakt, met 4 motoren en propellers, en vraag me af hoeveel gewicht deze kunnen trekken.
wat ik heb gedaan is met een windsnelheidsmeter de snelheid van de wind berekend, en de oppervlakte van de propellers. dit heb ik in de volgende formule gestopt:
L= 0,5P * v^2 * S * Cl

waarin:
P = dichtheid van de lucht
V = windsnelheid van de propellers (m/s)
S = opp van propeller (m)
Cl = is de liftcoëfficiënt (dimensieloos) t.o.v (aanstroomhoek)

maar wat is de eenheid en grootheid van L, moet ik wel de windsnelheid invoeren of de snelheid van de propellers, en Cl wat moet ik daarvoor invoeren als het gaat over een quadkopter die recht naar boven vliegt.

Hartstikke bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De eenheid van L is Newton (N), de grootheid dus Kracht. Je kunt dat zelf nagaan door de eenheden rechts in de formule in te vullen.

Dus 0,5P * V^2 * S * CI wordt dan: kg/m3 * (m/s)^2 * m^2 en dat is dan: kg m / s^2 = N

Waarom wil je het berekenen? In de praktijk is het bepalen van de dimensielose CI heel lastig. Praktischer is het om een zwaar gewicht aan de copter te hangen, en dat gewicht op een weegschaal te plaatsen. Laat de copter opstijgen, en kijk hoeveel minder gewicht de weegschaal aangeeft, dan heb je je liftkracht. Digitale keukenweegschaal is prima geschikt hiervoor. Wel zorgen voor voldoende draad tussen gewicht en copter, anders wordt het moeilijk besturen ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding