Wat heeft zuiver of onzuiver zuurstof voor invloed op ontbrandings en verbrandingssnelheid?

Als je bijvoorbeeld magnesium zou verbranden met onzuivere zuurstof, zal je dan enig verschil zien dan wanneer je het verbrand met zuiver zuurstof? En hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Wat bedoel je met onzuivere zuurstof?
Atmosferische lucht is al onzuivere zuurstof, want bevat 79% stikstof.

Het beste antwoord

De verbrandingssnelheid is in zuivere zuurstof groter, om de simpele reden dat er meer zuurstofmoleculen tegelijk op het magnesium aangrijpen.
Onder zuivere zuurstof zal magnesium waarschijnlijk zelfs spontaan ontbranden.
Als magnesium (of ijzer, etc.) aan zuurstof wordt blootgesteld zullen er altijd magnesiumatomen binden met de aanwezige zuurstof. Daarbij komt warmte vrij, waardoor andere atomen sneller worden aangetast. Maar er vindt ook weer afkoeling plaats
Hoe meer reacties er tegelijkertijd optreden hoe sterker de temperatuurverhoging, waardoor er een lawine effect kan ontstaan, ofwel spontane ontbranding.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volledig en knap antwoord. +