Op hoeveel manieren verplaatsen wij ons door door de ruimte?

Ik bedoel
1 de aarde draait om haar as dus in 24 uur 40,000km in het rond is 1666,6km/pu
2 de aarde draait in een jaar rond de zon dus in 365 dagen ??? Km is ??km/pu
3 de zon staat ook niet stil dus ???? In ????
En zo zullen er nog wel een aantal bewegingen maken
ik zou graag alle bewegingen weten en hun snelheden
help

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ok,we gaan samen verder waar jij ophield: de zon roteert zelf,met álle planeten,manen,asteroiden,planetoiden en kometen,dus het gehéle zonnestelsel op een afstand van ca. 26.000 lichtjaar rond het centrum van ons melkwegstelsel (een supermassief zwart gat van ca. 1 miljard zonsmassa's ) éénmaal in de ca. 225.000.000 jaar,dus is dat sinds het ontstaan van ons zonnestelsel (ca. 4,6 miljard jaar geleden) ongeveer 20 maal voorgekomen.

De snelheid is ong. 14 miljard kilometer per jaar,oftewel ca.
444 km/seconde.

Vervolgens bewegen ons melkwegstelsel en het Andromeda Melkwegstelsel (op 2,3 miljoen lichtjaar afstand) met ca. 6,6 miljard km per jaar = 210 km/seconde
op elkaar af,zodat ze over ca. 3,3 miljard jaar met elkaar in botsing zullen komen.

Verder bewegen de melkwegstelsels van onze Lokale Groep zich in de richting van de zgn Grote Attractor,een verzameling clusters in de Virgo Supercluster op 250 miljoen lichtjaar afstand.

het gehele universum dijdt versneld uit volgens de Hubble constante: de berekening stelt,dat de lichtsnelheid gedeeld wordt door de straat van het waarneembare heelal uitgedrukt in Megaparsec (Mpc)=
300.000 (lichtsnelheid km/sec.) : 4200 (Mpc)= ca 71,43 km/sec per sec.

Aan de "rand" van het universum snellen de verstverwijderde sterrenstelsels zich dus met de lichtsnelheid van ons vandaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
correctie: straat = straal (r)