Hoe ontstaan tranen van het lachen?

Hoe kan het nou dat als je zo erg moet lachen dat je daar tranen van kan krijgen want, dit is iets wat ik me altijd wel afvroeg maar nooit een concreet antwoord op heb kunnen vinden.

3 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Dat komt door ons emotionele brein, oftewel de amygdala. De amygdala is een structuur in het brein die zich bezig houdt met het coördineren en verwerken van emoties. Dit deel van je brein wordt veelal geassocieerd met angst, maar is ook betrokken bij andere emoties zoals boosheid, verdriet en geluk. Nu is het zo dat wanneer we in een situatie komen te zitten die een intense emotie oproept, ons lichaam daar veel stress van ondervindt. Naast dat er bij een intense lachbui endorfine vrijkomt, komt er ook een afgifte van stresshormonen op gang. Dit is een proces dat, ongeacht de emotie, wordt aangestuurd door de amygdala. De aanwezigheid van te veel hormonen in het lichaam zet op zijn beurt processen aan de gang om het lichaam weer te laten bedaren. Te veel stress en opwinding is namelijk niet goed voor onze gezondheid. We snakken op dat moment dus naar een snelle afvoer van hormonen die hier verantwoordelijk voor zijn.
Onderzoekers hebben gekeken naar de chemische samenstelling van tranen en ontdekt dat emotionele tranen anders zijn dan reguliere tranen. In emotionele tranen zijn namelijk eiwitten gevonden die bij stress door het lichaam gieren. Het lijkt er dus op dat huilen letterlijk een uitlaatklep is voor allerlei stoffen die zich accumuleren in het lichaam wanneer we zeer emotioneel zijn. Om een overmaat aan stofjes weg te spoelen zijn natuurlijk meer tranen nodig dan normaal. Een hoeveelheid die onze traankanalen niet aankan, waardoor we huilen. Verder onderzoek moet echter nog uitwijzen of deze theorie daadwerkelijk klopt. l
SimonV