Waarom deelt de mens graag alles in, met bepaalde definities, en plaatsen we alles in hokjes en vakjes?

goed, slecht, dom, slim, homo, hetero, moslim, christen,enz

waarom willen we dat weten?
waarom is het niet mogelijk om gewoon iemand te zien zoals die is, in plaats van hoe die ingedeeld wordt?

waarom moeten we alles zonodig in hokjes plaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Gedeeltelijk omdat onze geest zo werkt. We slaan op in ""mappen" en geven de map een naam. bv. hokje dit of dat of etiketje zus of zo.
We kunnen het anders niet allemaal onthouden. De etiketjes en de hokjes zijn lang niet altijd waardenvrij.
Daarin werkt ons geheugen weer niet als een computer.

We kunnen onmogelijk dingen in ons geheugen ophangen zonder kapstokken te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

zo krijgen we wat grip op de zaken (denken we)

Toegevoegd na 3 minuten:
Indelen is een manier om orde in de chaos te scheppen van goed aan kwaad, fijn en niet fijn etc.
Vaak zie je dat mensen naarmate ze ouder worden wat milder worden in hun oordeel over dingen.
Blijkbaar leert de ervaring hen dat die hokjes wel helpen voor het overzicht maar dat er altijd uitzonderingen zullen zijn. Ze zijn dan iets minder geneigd iets gelijk in te delen maar kijken meer naar het grote geheel (en ook hierop zijn zeer kortzichtige uitzonderingen)
13 jaar geleden
Omdat velen een "hokjesgeest" hebben. En dat bedoel ik niet flauw of cynisch.... Mensen hebben dat nodig om zaken duidelijk te maken voor zichzelf denk ik.
Maar persoonlijk heb ik wel moeite met het veroordelen, de vooroordelen, discriminatie etcetcetc. die daar vaak bij horen.
Ik vind dit een goeie vraag en ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon omdat het handig is. Reclame-makers en televisie-producenten proberen zo doelgroepen te maken. En het hoeft helemaal niet altijd negatief te zijn hoor.
Jij zit ook in een hokje man/vrouw, Nederlander/Belg etc.

En als jij een ladenkastje in je kamer hebt staan, dan doe je in het ene laatje ook de rekeningen, en in het andere laatje je pennen en potloden. Kun je alles handig en snel terugvinden.

Het wordt pas negatief, als het te snel gebeurt, en als er fout wordt ingedeeld. En vooral als je steeds maar in één laatje wordt geplaatst, terwijl je ook best in nog 3 andere laatjes past. Iemand die dat doet, denkt te simpel, en vergeet dat iemand nog iets meer is, dan alleen maar passend in één zo'n hokje, of laatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn garage veel, heel veel bouten, moeren, sluit- en veerringen, kortom teveel om op te noemen! Om toch wat overzicht te houden heb ik dat separaat en keurig opgeslagen in een ladekast met veel vakjes. Geeft overzicht en is daarmee 'beheersbaar'. Het is praktisch en het overzicht wordt behouden. Het is zomaar een voorbeeld, maar daarom......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft dit ook te maken met de manier waarop ons brein werkt. Wij hebben nog steeds het brein wat we ook hadden jaren en jaren geleden, toen we nog in onze berenvel met knuppel op jacht gingen. Toen moesten we heel snel kunnen oordelen tussen bijvoorbeeld "veilig"en "niet veilig". Het in hokjes plaatsen leverde dus eigenlijk een soort overlevingsstrategie op en zit nog steeds in ons brein opgeslagen. Het is dus ook geen bewuste keuze die je maakt, maar iets wat je automatisch toepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zijn diep van binnen onzeker en hebben vaak een natuurlijke behoefte veel in hokjes en vakjes te stoppen om zo voor zich zelf een overzicht te houden. Het biedt een (vaak tijdelijk) houvast in de gedachtevorming en gespreksvoering.
Het plaatsen in bepaalde vakjes is vaak (maar helaas niet altijd) tijdelijk. Afhankelijk van de ontwikkeling die iemand doormaakt (leeftijd, relaties, omgang met anderen, levenservaringen enz.) kan de inhoud van de vakjes aan verandering onderhevig zijn.
Soms is het (al dan niet tijdelijk) plaatsen in vakjes handig om duidelijk te maken wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om overzicht te houden over de wereld om je heen. Je MOET mensen, dingen, gebeurtenissen en dergelijke wel in categorieën opdelen om een beetje lijn er in te blijven houden, het te kunnen herkennen en benoemen.
Op zich is er ook niks mis met het opdelen in hokjes. Zolang het ene hokje maar niet hoger staat / meer waard is dan het andere hokje. Pas dan zou het een probleem kunnen worden. Overzicht is prima ; kwalificatie is dat niet altijd.