Wat zijn maatstaven om kwaliteit te meten?

Gebruiksgeschiktheid, verder kom ik niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

belangrijkste maatstaf is de verwachting van de gebruiker. Voldoet het product/dienst niet aan de verwachting, dan is de kwaliteitsperceptie laag. Wordt de verwachting echter overtroffen, dan is 'ie weer erg hoog. Toegevoegd op 26-05-2009 11:17:45 edit, en de verwachtingen kunnen prijs, duurzaamheid, kleur, materiaalgebruik, bedieningsgemak, gewicht, etc. betreffen.

Kwaliteit meten is altijd relatief ten opzicht van... Bijna alle reclames die je ziet, daarbij kloppen ze zich op de borst omdat de kwaliteit hoger is dan die van de concurrenten... Dubro gaat langer mee, met Dreft heb je minder nodig, met Shell rij je verder, met cillit bang ben je schoner enz enz... Elk criterium voldoet, als het maar oplevert... Dus dat is een ander aspect van kwaliteit en reclame... Als een vraag er niet is, creëer die vraag dan... Voorbeeld lichaamsbeharing, nog nooit is dat een probleem geweest in de loop der jaren... Maar gooi het duizend keer op de televisie en iedereen gaat geloven dat lichaamshaar vies is en dan verkoop je een KWALITEITS-lichaamsonthaarder... Any excuse will do, als de kwaliteit maar hoger is dan die van een ander...

De specificaties van een product zijn vastgelegd met de marge die mogelijk zijn om aan de gebruiksgeschiktheid te voldoen. Hoe kleiner de afwijkingen zijn van de specificatie hoe hoger de kwaliteit. Alhoewel de rood/gele burger tent een minder goede kwaliteit wordt toegeschreven is dat niet helemaal waar. Wereldwijd zijn de producten die ze maken belabberd van kwaliteit, maar omdat ze alle burgers even belabberd maken met de zelfde specificaties, spreekt men van een "goede kwaliteit" daar alle producten zo goed als identiek zijn.

De ISO 9000 familie van standaarden.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9000

Elke zaakvoerder kan zelf zijn kwaliteitsnormen bepalen als ze niet zijn vastgelegd in productspecificaties door de klant.. (Tolerantie, AQL, PPM's enz.) Dit voor de industrie : in de dienstensector wordt de volgende eigenschappen gebruikt om kwaliteit te meten : Nauwkeurigheid (digitaal , iets is correct of niet, zeker bij wetenschappelijke type google antwoorden ) Efficiëntie (de dingen juist doen van de eerste keer , geen herwerken, geen tweede maal met een reactie je antwoord verduidelijken) , stiptheid (de zaken punctueel doen op een bepaald tijdstip, de vraag beantwoorden binnen de gestelde termijn , op tijd, stipt) en als laatste kwaliteitsindicator productiviteit , de hoeveelheid output tov input van je proces.Als kwaliteitsfactor kun je ook nog de Doorlooptijd gebruiken, de tijd die ik nodig had om dit antwoord te formuleren. Om kwaliteit te meten moet je een volledig inzicht hebben in je proces. Eigenlijk kun je alles meten ,als je maar een referentiemeting hebt, een soort basismeting. De kunst is relevante metingen te doen die de klant als essentie percipeert. Kwaliteit is voldoen aan de wensen van de klant voor wie het produkt werd gefabriceerd, zolang de klant daarvoor wenst te betalen. je kunt ook perfekt een tekst meten aan de hand van de lengte en de constructie van de zinnen en de moelijkheidsgraad van de gebruikte woorden.Dit is geen grapje , het bestaat echt.

Kwaliteit zou ik meten aan de hand van controle methode. Bijvoorbeeld de demingcircle met plan do check act. Continu checken van kwaliteit waardes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100