Krijg je door blauw licht eerder slaap?

Ik las laatst op het nieuws en in de Quest dat oudere mensen bij wie de ooglens minder blauw licht doorlaat door vergeling, vaker slaapproblemen hebben. Dit komt doordat blauw licht van daglicht, computerschermen en lampen onze biologische klok beïnvloedt. Klopt het dan dat het kijken naar (alleen) blauw licht (bijv. een flauw schijnend led-lampje) er 's avonds voor zorgt dat je eerder slaap krijgt?

Weet iemand dit of heeft iemand hier weleens een onderzoek over gelezen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dat is bij ieder anders. Maar 70% van de mensen krijgen worden er vermoeid van en krijgen een beetje slaap als ze te lang ernaar gaan kijken.