Wat voor spin is dit, en is dit er zo een waarvan er altijd 2 zijn?

Dit enge beest (ja ik HAAT spinnen en dat ze nuttig zijn kan me niet schelen) rende zojuist over de muur! En ik kon hem gewoon HOREN.

Het lijkt me geen spin die een web maakt. Uitgespreid zoals op de foto was hij 4 tot 5 cm.

Picture for question
8 jaar geleden
in: Biologie
5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Haha... "die spin is banger voor jou dan jij voor hem." ;-p
En nee, spinnen zijn niet altijd als duo aanwezig, meestal zijn het er zelfs meer...
nounka
8 jaar geleden
Dat horen is idd wel een vies geluid he,...
Ons Charlottes ( zo noem ik ze allemaal ) zijn ook altijd te horen maar mijn katten vangen die nogal graag, dus we zijn er ook altijd van af als ze wandelen.
Btw, k heb ooit gehoord dat die je ziet wandelen meestal mannetjes zijn op zoek naar partner.

Antwoorden (4)

Hoewel de foto volstrekt onduidelijk is en heel veel spinnen heel veel op elkaar lijken, doen de frequentie waarmee je hem ziet vermoeden dat het gaat om een hele gewoone huisspin. Zo gewoon, dat hij zelfs "huisspin" heet. (tegenaria domestica).

Er zijn er normaliter geen twee van, maar tientallen. Je ziet ze alleen niet zo vaak, want ze kruipen liever in een hoekje. Maar de kans dat je er meer dan 1 tegelijk ziet is dus wel vrij groot. (In een gemiddeld schoon huis zitten er normaliter zo'n 1500). We zouden ook niet zonder dit beestje willen, want hij eet vliegen, muggen en andere insecten die ons het leven zuur maken.

Ze zijn eigenlijk niet te bestrijden. Het enige wat je kunt proberen is je huis potdicht houden, want -vooral tegen de avond - door open deuren en ramen komen ze natuurlijk heel makkelijk binnen. Spinnengif is tegen huisspinnen niet effectief, dus die rotzooi kun je beter in de winkel laten staan. Ook kun je proberen ervoor te zorgen dat er weinig voor hem te eten is ; je huis vrij houden van andere (vliegende) insecten dus, door plaatsen van horren en niet in huis hebben van 'open' voedsel en etensresten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze spinnen, de grijze huisspin, ook trechterspin genaamd, zie je vaker lopen in augustus en september. De kleinere mannetjes gaan op zoek naar de vrouwtjes om te paren. Deze laatste kunnen een paar jaar oud en zéér groot worden. De vrouwtjes zie je rond deze periode ook (kan de reden zijn, dat jij er twee ziet), omdat ze eieren gaan leggen. Ze huizen meestal tussen spleten en kieren. Vroeger zag je grote aantallen op zolders, op plaatsen waar licht binnendrong.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn vaak situaties waarin je inderdaad binnen een bepaalde tijd een 2e exemplaar zult tegenkomen.

De spin op de foto behoort tot de soort spinnen die jaagt op een prooi. (Zij bouwen inderdaad geen web.) Dit kunnen vliegende insecten zijn maar ook eerder andere enge beestjes zoals: pissebedden, vlooien, (muur)luizen, rupsen, kakkerlakken, motten en wat je zoal verder tegenkomt in een huis.

De reden waarom er een tweede komt opdagen is basaal (die je misschien niet wilt horen, maar het is niet anders). De grotere van de twee is vaak een vrouwtje. De wat kleinere is een mannetje. Een damesspin laat nl. minuscule luchtjes achter die het mannetje oppikt. Hij volgt haar op afstand. Niet zonder reden: wanneer hij nl. te vroeg in haar cyclus of te laat komt, wordt hij door haar als prooi behandeld en opgegeten.
Wanneer hij precies op het juiste moment komt kan hij zijn ding doen: paren! Als hij daarna nog snel genoeg weg kan wezen redt hij zijn eigen leven.
Hij moet dus wel afstand houden. Vandaar dat je vaak een tweede van dezelfde soort voorbij kunt zien komen. Het is gewoon een herenspin die zijn kans afwacht.

Wanneer je toch iets aan een spinnen oversschot wilt doen voldoet een insectenspray voor kruipende insecten.
Persoonlijk zou ik eerder een spinnenvanger kopen. Daar kun je de spin diervriendelijk vangen en evt. in de schuur of de tuin neerzetten. Wanneer het niet te hard vriest redden ze het wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt mi een zwarte sluiper, een huisspin die alles vangt wat jou steekt, bijt of anderszins ziek maakt.
Ik laat deze spinnen met rust, ze maken mijn huis gezond en berokkenen mensen geen schade.
Je kunt ze vangen , met een glas en een stukje papier die je onder het glas schuift als de spin onder het glas zit. Je kunt hem dan buiten zetten waar hij zijn nuttig werk voortzet. Ik laat ze zitten en zuig ze ook niet op.
Als er veel in je huis zitten , zegt dat iets van de hoeveelheid akelige insecten die er ook zitten, wantsen, mijten tekenspinnen, muggen , vliegen etc. Daar kun je beter achteraan gaan dan achter deze spinnen.
Ze bijten ons en onze kinderen niet en zijn voor ons niet giftig.
Hun snelheid en voorkomen veroorzaakt de (in mijn ogen ongerechtvaardigde) angst.
Deze is te overwinnen, er zijn zelfs cursussen voor!
Dit verhaal geldt voor Nederland, in andere landen kunnen ongevaarlijker uitziende spinnen heel gevaarlijk zijn , zoals de vioolspin.
De hooiwagen spin zou voor ons gevaarlijk zijn als hij door onze huid heen kan bijten , wat NIET het geval is.
Informeer even bij buren of ze een spinnen-hobby hebben. Dan zou oplettendheid gepast zijn.
Je kunt aan spinnen niet zien of ze gevaarlijk zijn, hiun gestalte kan enorm misleidend zijn.
De tekenspin bv. is zeer klein maar breng Borelia (ziekte van Lyme) over en valt eigenlijk pas op als hij zich laaft aan je bloed.
Waar hij staat bedoel ik meestal ZIJ, vrouwtjesspinnen zijn vaak veel groter en agressiever dan de mannetjes van hetzelfde soort.