Waarom kan bloedgroep o aan alle bloedgroepen doneren maar niet van alles krijgen?

Het bloed word gemengd dus het effect is hetzelfde toch?

een jaar geleden
in: Biologie
Antoni
een jaar geleden
@Irene, het is bloedgroep 0 (nul), althans in Nederland. Dit is dan met de betekenis: niets, niet A en niet B. In Vlaanderen is het meer gebruikelijk bloedgroep O (ooh) te zeggen, van het Duitse 'ohne", wat 'zonder' betekent. Sommigen zeggen dat dit door de Oostenrijkse arts Karl Landsteiner, de ontdekker van de bloedgroepen, zo bedoeld is.

Antwoorden (1)

In het bloedgroepensysteem is er sprake van natuurlijk voorkomende antistoffen (regulaire antistoffen) en niet van nature voorkomende antistoffen (irregulaire antistoffen). De natuurlijk voorkomende antistoffen zijn anti-A en anti-B. Anti-A is altijd aanwezig bij mensen met bloedgroep B en anti-B is altijd aanwezig bij mensen met bloedgroep A. Mensen met bloedgroep 0 hebben zowel anti-A als anti-B. De natuurlijk voorkomende antistoffen worden gevormd na de geboorte.

Deze natuurlijke antistoffen zorgen ervoor dat niet iedereen bloed van ieder ander kan ontvangen. Als iemand met bloedgroep 0 bloed ontvangt van iemand met bloedgroep A, dan zullen de anti-A antistoffen die de ontvanger al in zijn bloed had aan de rode bloedcellen gaan plakken en ontstaan er klontjes (agglutinatie). Dit heeft tot gevolg dat bloedgroep 0 aan iedereen bloed mag geven (universele donor), bloedgroep A enkel aan A en AB, bloedgroep B aan B en AB en bloedgroep AB enkel aan AB.
Antoni
een jaar geleden