Hoe werkt een verslaving?

Hoe werken verslavende middelen precies op je hersenen? Is er een verband tussen de gelijkenis in structuurformules van bepaalde E-nummers en natuurlijke aminozuren (zoals E 640, glycine), en de verslavende werking van bepaalde voedingsmiddelen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (4)

Ik denk dat je hier je antwoord moet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe heroïne, Cocaïne, LSD, Speed etc. op je lichaam werkt weet ik eigenlijk niet...

Wat ik wel weet is dat het alles te maken heeft met een match met de stof adrenaline die je lichaam zelf aanmaakt. Deze match bezorgt je dat speciale gevoel...

Dat doet je eerste kop koffie 's ochtends ook, maar bijvoorbeeld ook die lampjes op een gokkast, of de naam van je favoriete artiest. Adrenaline is in feitte verantwoordelijk voor dat gevoel van genoegdoening. Of als je als eerste over die finischlijn komt na een slopende marathon dan zal de adrenaline in je bloed komen, waardoor je als het ware als een kaartenhuis in elkaar zakt. En dan niet zo zeer omdat je uitgeput bent, maar omdat adrenaline ook nog een spierverslappend effect heeft...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een prikkel zich opdringt aan jouw bewustzijn vaker dan je leuk vind en je doet er alles aan om aan die prikkel te voldoen, dan spreken we van verslaving...
Bij de voldoening van de prikkel is er normaal goedbevinden, bij niet voldoen van die prikkel is er ellende...
Mensen die verslaafd zijn, zijn daaromtrent niet te vertrouwen en liegen er om... Allemaal om de toevoer van de prikkel niet in gevaar te brengen... Het is het de belangrijkste drijfveer van bestaan...
Er zijn vele vormen van verslaving, en wellicht heeft iedereen wel een of andere vorm van verslaving...
De op het oog minst gevaarlijke zijn meestal de meest hardnekkige... De verslaving aan het lichaam is wellicht de meest wijdverbreide... En dan heb je ´onschuldige´ zoals computerverslaving, waarbij de verslaafde niet een in de gaten heeft dat hij iets doet wat niet goed is. Dus bij zo´n verslaving moet je de verslaafde eerst duidelijk maken dat hij met iets bezig is wat niet goed voor hem/haar is...

Dopamine, endorphines en natuurlijk medicijnen voor angst, depressie en dergelijke zijn allemaal verslavend, zelfs morphine en valium zijn enorm verslavend...
Ja ook vasten en eten kan verslavend zijn, alles kan verslavend zijn... Boulemie en anorexia nervosa zijn daar uitingen van... Maar voordat ik doorga stop ik ermee...

Toegevoegd op 26-04-2009 12:04:56
Bedoelde je specifiek? Ik heb ervaring met vele middelen, waaronder heroïne. Mijn ervaring is dat heroïne heel mooi en fijn is, maar dat het gevaar hem vooral zit in de tijdsduur die je in acht moet kunnen nemen. Als je het gebruikt moet je maar één week gebruiken, anders hang je en ben je onherroepelijk verslaafd.. Zoiets?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 mooi persoonlijk verhaal met nuttige info.
Onze eigen lichaam maakt stoffen aan die neuropeptide worden genoemd, deze stoffen zorgen ervoor dat het lichaam goed kan blijven functioneren. Bij pijn te veel pijn moet het lichaam zichzelf tegen komma beschermen doormiddel van neurotransmitters te vormen die zich koppelen tussen bepaalde synapsen van zenuwcellen in het brein. Hierdoor voelen wij minder pijn. Zo zijn er tal van stoffen die wij zelf aanmaken, heel veel van de chemische stoffen die gemaakt worden om je lekker door te voelen hebben ongeveer dezelfde structuur als neurotransmitters met een soortgelijke functie in ons lichaam. Deze chemische stoffen gaan ook tussen de desbetreffende synapsen zitten in ons brein, waardoor andere negatieve stoffen zich niet meer hier kunnen hechten en wij ons beter voelen totdat het stofje uitgewerkt is. Omdat wij ons zelf dan slechter voelen pakken wij sneller ernaar om ons weer beter te voelen.

Maar dit geld ook voor lichaamseigen stoffen sommige mensen laten deze vrij komen door zichzelf te beschadigen. De stof die dan vrijkomt laat je ook beter voelen.