Welke kleur heeft water ? Je kan er door heen kijken maar toch heeft het een kleur

Als je bv in de auto zit en het regent kan je niet door het raam kijken, of komt dit door het lichtinval, spiegeling ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Als je door iets kunt kijken, wil het niet zeggen dat het geen kleur heeft. Denk maar eens aan een zonnebril !
Water verstrooit het licht en heeft een andere brekingsindex dan lucht. Dat kun je goed zien als je een stokje (hengel) in het water steekt; die lijkt geknakt ter hoogte van het wateroppervlak. Als je naar iets kijkt, komt het licht van dat "iets" in je ogen terecht. Als dat licht eerst door een waterdruppeltje moet, wordt dat afgebogen en zie je het vervormd. Als dat licht door een paar duizend druppeltjes moet, komt het vanuit allerlei hoeken je oog binnen en kun je er nauwelijks meer uithalen waar je naar kijkt. Dat maakt het lastig om door een volgeregende autoruit te kijken.
Als het geheel zich op wat grotere afstand afspeelt, zie je dat het licht ook verstrooid wordt in alle kleuren waar het licht uit opgebouwd is. We noemen dat in de volksmond een regenboog. Blauw licht laat zich makkelijk verstrooien (zelfs door de lucht en daarom is de lucht blauw) en rood licht gaat meer rechtdoor. Daarom is 's avonds, als het licht schuin door de atmosfeer komt en een langere weg moet afleggen, rood.
Bomen gebruiken hoofdzakelijk rood licht.
's Avonds komt alleen rood licht door de atmosfeer, dat wordt opgenomen door het bladgroen en er wordt niets teruggekaatst. Overdag komt ook blauw en geel licht bij het boomblad. De boom kaatst dat terug en het mengsel van blauw en geel zien wij als groen. Daarom is blad groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Transparant. je zegt dat water een kleur heeft waarom zou dat moeten zijn? Lucht heeft ook geen kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft geen kleur het is doorzichtig (kleurloos). Het kan hierdoor wel de kleur van de achtergrond overnemen. Het feit dat je bijna niets kunt zien heeft met de breking van het licht te maken. Als je zwemt zie je je voeten ook niet zo goed vooral als het water in beweging is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water is kleurloos en het is de beweging van het water die maakt dat je er niet doorheen kunt kijken.
Als je in theorie (maar dan kan natuurlijk niet omdat de ruit schuin staat) een perfect stilstaande laag water van 1 cm dit kon maken op een ruit zou je daar best goed doorheen kunnen kijken. als het oppervlak maar glad en strak is heb je het minst last van verstrooing van het licht. Het zijn die druppels met kromme wateroppervlakken alle kanten op en nog in beweging ook die het minder doorzichtig maken.