Hoe komt het dat ik weleens een stukje autorijden kwijt ben?

Als je zoals ik iedere dag dezelfde route naar en van je werk rijdt, gebeurt het weleens dat je in gedachte verzonken bent (of zoiets),
en dat je ineens beseft dat je dat best wel lastige stuk invoegen blijkbaar automatisch hebt gedaan.
Het gebeurde me vandaag weer, vreemde is ook, dat ik vaak niet meer precies weet waarin ik dan verzonken was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De kans is heel groot dat je wel degelijk veilig en verantwoord hebt gereden hoor. En dat je er ook met je volle 100% bij was. Even afgezien van het feit, dat je aan andere dingen dacht, is het voor je hersenen onmogelijk om alles op te slaan wat je doet. Onwenselijk ook, want je zou stapelgek worden van al die balast.

Je hersenen schiften automatisch, en slaan die dingen op die belangrijk zijn. Zo zul je tijdens een ritje 5 dagen geleden ook een vogel hebben gezien, maar je hersenen hebben bepaald, dat dat ver weggestopt wordt. Die herinnering wordt alleen nog even tevoorschijn getoverd, als je morgen weer zo'n vogel ziet. Is dat niet het geval, dan wordt die herinnering na b.v. een paar weken "uitgeveegd" en weet je daar niets meer van.

Over het autoritje zelf, kun je nog stellen, dat als je opeens in een dreigende situatie was gekomen, (b.v. een gevaarlijke inhaalmanoeuvre van iemand anders) je wel degelijk direct had gereageerd, en je gepieker over andere zaken direct was gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan nog geen plusjes uitdelen, maar leerzame uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik dan toch een opbouwende kritische noot mag geven (je/uw antwoorden zijn immer zo correct)
Het woord gepieker

Andere antwoorden (2)

Je geeft het antwoord bijna zelf al. Doordat je in gedachten verzonken zit gaat alles op de automatiasche piloot. Zulke dingen kun je je achteraf niet meer herinneren. Pas hier wel mee op, je reactievermogen is op zulke momenten veel trager. Zet de verwarming niet te hoog of zet zelfs de airco aan of raampje open voor frisse lucht, zo blijf je wakkerder en alerter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik weet het antwoord niet, t gebeurd vaak juist op plekken waarvan ik weet dat ze lastig invoegen zijn bijvoorbeeld.
Maak je verder geen zorgen, ik heb 25 schade vrije jaren
wel bedankt voor t antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herstel: 15 schadevrije jaren
Dat heet Dissociatie. Kan veel oorzaken hebben. Voor een omschrijving; zie bron. Het betekend niet dat er iets mis is hoor. De bron is een omschrijving van het fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, linkje kijk ik straks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk nou, m'n voorbeeld staat er zelfs in, alleen die ernstige vorm verder in het verhaal herken ik (gelukkig) niet.
heb geen plusjes in voorraad helaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alsnog je plusje, maar helaas kies ik voor t andere antwoord. No hard feelings!