Wat zijn de eisen van een robot.

Ik ben op zoek naar 3 eisen waaronder:
Dat er een uitknop op moet zitten, en dat hij zich niet tegen zijn scheppen mag keren.
Maar wat is de laatste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de boeken van Isaac Asimov eens, daar staan alle wetten van de robotica in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht te weten dat Asimov in zijn Foundation serie de wetten expliciet heeft beschreven, omdat in die serie specifiek de problemen als jij bedoelt aan de orde komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze reactie is door de moderatoren hier geplaatst, terwijl ik nog bezig was met het antwoord te formuleren. en even iets wilde googelen. Dus vergeet deze reacties
Je ziet maar weer: Haastige spoed is zelden goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in de Foundation, maar in de Robot-verhalen. De Foundation beschrijft de psychohistorica en de opkomst en ondergang van de Foundation.

Antwoorden (3)

Functioneel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gedefinieerd door Asimov in de Foundation Series.

1. A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

2. A robot must obey orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.

3. A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law.

Als je Laws of robotics invult in google dan krijg je een hele reeks artikelen, althans in het engels. Je kunt ook proberen wetten van de robotica in te typen en dan krijgt je misschien wel Nederlandse vertalingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord ABCXY . Wist je dat de wetten van Asimov als basis worden gezien voor "Robots ethiek ". Enige aanpassingen maar de meer dan 50 jaar oude wetten van Asimov zijn nog helemaal up to date +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zag ik via Google, veel artikelen
I see many machines on Arrakis, the only source of the spice melange :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, maar dat is dan weer Frank Herbert, hoor! Je gooit wat oude grootmeesters door elkaar.
Oorspronkelijke drie wetten
De oorspronkelijke drie wetten van de robotica (de Calviniaanse religie)

Eerste Wet
Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet
Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden,
behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet
Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
[bewerken] Nulde wet
Later formuleerden Robot Daneel Olivaw en Robot Giskard Reventlov een nieuwe wet, die naar hun oordeel van meet af aan lag besloten in de eerste wet. Omdat deze wet boven de eerste staat, noemden zij hem de "Nulde Wet" (de Giskardiaanse reformatie).

Nulde Wet
Een robot mag geen schade toebrengen aan de mensheid, of toelaten dat de mensheid schade toegebracht wordt door zijn nalatigheid.
Gevolg voor de andere wetten:

1.Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt behalve als dit de Nulde Wet zou schenden.
2.Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Nulde Wet of de Eerste Wet.
3.Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Nulde, Eerste of Tweede Wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal jij nu 'I, robot' aan als echte geschiedenis? Fantastisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt het dat ooit, in de (verre) toekomst. Ik loop er vast een beetje op vooruit.