Wat is nu eigenlijk``wetenschap``? Er zijn/waren vele wetenschappers op onze aarde. Wanneer is iets wetenschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag.

Het beste antwoord

Wetenschap is een onderdeel van de maatschappij dat zich ten doel heeft gesteld kennis te vergaren.

Het woord wetenschap heeft verschillende betekenissen: 1) allereerst staat het voor het instituut der wetenschap: de universiteiten, de hoogleraren, de organisatie, enz. Wetenschap in deze zin heet ook wel wetenschapbedrijf.

2) Ten tweede is wetenschap een activiteit; zij houdt zich bezig met meten registreren, waarnemen, en experimenteren, ordenen en interpreteren, begripsvorming en verwoording, afleiding en voorspellen, hypothesevorming en -toetsing, evaluatie en planning. Wetenschap in deze zin heet ook wel wetenschapsbeoefening.

3) ten slotte is wetenschap de benaming voor de producten van de activiteit, de wetenschappelijke kennis.
De wetenschappelijke kennis vormt een reconstructie van een deel van de werkelijkheid, opgebouwd met een bepaalde methodiek. Deze reconstructie is systematisch in de zin dat men steeds tracht series gelijkvormige vragen te beantwoorden en lacunes in de kennis op te vullen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Nog even een samenvatting van deze lap tekst:

Bij wetenschap draait het er om dat er na het maken van een onderzoeksplan op een systematische en gecontroleerde manier geprobeerd wordt, om een bepaalde hypothese ( stelling) te onderbouwen of te weerleggen.

De opgedane kennis van deze onderzoeken wordt tevens wetenschap genoemd.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijk vooral ook eens hier, voor een mooi antwoord van Anne!
14 jaar geleden
Wetenschap is het methodisch onderzoeken en begrijpen van de samenhang tussen verschijnselen.
Er wordt wel gezegd dat Aristoteles de eerste wetenschapper was omdat hij niet meer met religioze verklaringen kwam maar verbanden zocht met andere waarneembare verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschap is iets dat voldoet aan de definitie van wetenschap... Net zoals een koe aan de definitie van een koe voldoet...

Dus als je de richtlijnen van "Wetenschap" kent, kun jij eraan voldoen of niet... Zo simpel is dat... Wetenschap is ook maar een voorwaarde, meer niet... Het is niet zo dat het daarom WAARHEID is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vragen via de proefondervindelijke methode worden beantwoord. Dus als jij vraagt: hoeveel mensen zijn er op aarde dan moet je eerst goed nadenken over een betrouwbare manier van tellen. In de wetenschap mag je nooit beweren dat niet met feiten wordt onderbouwd. Op heel veel kan de wetenschap trouwens geen antwoord geven. Zoals: wanneer ga ik dood?