Het antwoord stond al in je vorige vraag. Maar goed hier nog een keer ;-)

Ook bij dit antwoord maar weer een paar aannamen.
Je bedoelt hier op aarde, en in Nederland. Bij normaal helder weer.

De aarde heeft een diameter van 12.756 km en draait rond zijn as in 23 uur en 56 minuten. De snelheid hangt af van je positie op aarde. Aan de evenaar draait de aarde met 1670 km/u. Hoe verder je van de evenaar vandaan gaat, hoe langzamer de draaisnelheid wordt, en het is nul aan de polen. Op 51 graden breedte (noord of zuid, dat maakt niet uit) is de draaisnelheid aan het oppervlak pakweg 1050 km/u. Hier ligt zo ongeveer ook Nederland.

Dus ervan uitgaande dat je in Nederland zit en het weer gunstig is, zonder invloed (met bewolking lijkt het eerder donker dan het werkelijk is), verschuift de grens tussen licht en donker met ongeveer 1050 kilometer per uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met de natuurconstante C...

Toegevoegd na 16 uur:
Licht verplaatst zich met C en dat is 300.000 kiometer per seconde... Daar is de grens van licht en donker, dus het enige goede antwoord is : Met de natuurconstante C...

.

Maar stemt u maar min, u bewijst uw domheid en sentiment... Dank u ik waardeer ook minnen, want ik laat u op een knopje drukken tegen uw wil in, alleen door een paar lettertjes op uw scherm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze "verplaatsing" kan sneller dan C, omdat het eigenlijk geen verplaatsing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat de vraagsteller het over de aarde heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand. Maar ook met/zonder Aarde is C hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht en donker kan ook verschillen door het aan/uitzetten van een lamp. Dus snelheid van het licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och... Natuurlijk. Ander soort grens dan dat ik voor ogen had. Dacht aan een ronddraaiende lichtbron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je een minnetje gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik kan mezelf geen minnetjes geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@X: Je hebt gelijk. Toch een kanttekening ;) Licht gaat met C door een vacuüm; door de lucht of onder water of door een ander medium gaat 't langzamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel lucht komt licht tegen van de aarde naar Alpha Centauri? Is dat niet verwaarloosbaar klein????
Op Aarde gaat dat met ongeveer 40000 kilometer (de omtrek van de Aardbol) in 24 uur (een heel etmaal). Oftoewel 40000/24 = 1666 kilometer per uur.

Toegevoegd na 29 minuten:
Note: bovenstaand gezien op aarde, vanaf de evenaar. Feitelijk is het de aarde die rond draait en blijft de grens zo goed als stil staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) mee eens
2) Er zijn twee grenzen die zich allebei in 24 uur om de aarde heen bewegen. Zo'n grens komt niet twee keer per dag langs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm.. Bij nader inzien is het misschien toch 1 grens, denk ik. Blijft dat het 24 uur duurt voordat het rondje vol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grens tussen donker en licht komt idd maar één keer over...
:~ Jammer dat je mijn antwoord op je eerdere vraag gedelete hebt.

Dat hang af vand eplaats op aarde. Tussen de poolcirkels met enkele meters per dag in de winter. En met 42000km per 12 uur aan de evenaar. Feitelijk is het de omtrek van de aarde op een bepaald punt vand e evenaar gedeelt door de omwenteling van de aarde / 2. Uitzondering zijn de gebieden waar ze periodes met continue dag en continue dag hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verspeiden van licht is 300.000 km per seconden.
Maar in het inval van duisternis is onbekend.!

http://www.goeievraag.nl/vraag/licht-300-000-km-sec.24420
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de zon tot hier 4a6 menuten