Kan ik twee kamerthermostaten op één aansluiting gebruiken?

Ik wil de standaard Honeywell aan/uit kamer thermostaat met een kabel verlengen naar de werkkamer. en daar dezelfde (tweede) thermostaat aansluiten. De kamer thermostaat zet ik dan op bv 15 gr zodat deze dan NIET aanslaat en alle radiatoren in de andere vertrekken draai k dicht. De thermostaat in de werkkamer zet ik dan op 22 gr en alleen dáár blijft de verwarming openstaan.

is dit mogelijk (zie meegezonden schema)

Picture for question
3 weken geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Dit kán werken, maar dan moet je aftakking wel maken vóór de thermostaat in de woonkamer. Als je ná de thermostaat (woonkamer) de aftakking maakt, zal het signaal van de werkkamer bij de openstaande thermostaat in de woonkamer stoppen.
3 weken geleden
TurfGraver
3 weken geleden
Als het parallel op de aansluiting zit maakt dat niets uit.
Dit gaat waarschijnlijk NIET werken!
Tegenwoordig hebben we vrijwel overal gemoduleerde aansturing van de ketel. 2 thermostaten die beide een signaal geven gaan elkaars signaal storen.

Parallel schakelen kan alleen bij ouderwetse echte aan\uit schakelende thermostaten. En dan nóg moet je er rekening mee houden dat de warmste instelling altijd 'de baas' is boven de koudste van de 2.