Hoeveel watt moet een hallogeenlamp hebben voor dezelfde lichtopbrengst van een 60 watt gloeilamp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Een gloeilamp van 60 Watt heeft een lichtopbrengst van 700 tot 850 lumen (volgens overzicht op bron 1).

Dat aantal lumen staat op de verpakking.

Dat sluit overigens niet aan op het overzicht in bron 2. Dat stelt dat een 60 Watt gloeilamp een lichtopbrengst heeft van 500 tot 700 lumen.
Neem je er een van de daar gepresenteerde merken dan zou je een 50 Watt halogeenlamp moeten nemen. (Of een 11 Watt spaarlamp of een 5-10 Watt ledlamp).