Hoe heet het apparaat die vonken van bougies controleerde .het was iets van .......oskoop ofzo?

Werdt vroeger in auto garages gebruikt.de monteur kon dan zien of de kabels of het vonken wel goed werkte.

3 weken geleden
in: Techniek
TurfGraver
3 weken geleden
Of een stroboscoop om de timing van de ontsteking te meten.
tuncay
3 weken geleden
Bij zo n apparaat hoorde toch ook een snel flitsende lamp bij toch?
TurfGraver
3 weken geleden
Ja. Dat is een stroboscoop. :)

Antwoorden (2)

Met een ossiloscoop kun je pulsen zichtbaar maken.
3 weken geleden
tuncay
3 weken geleden
Hartelijke dank
Zo'n apparaat heet een oscilloscoop.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oscilloscoop vind je hierover onder meer:

'Een oscilloscoop (kortweg scoop, vroeger ook wel kathodestraaloscillograaf) is een meetinstrument uit de elektrotechniek dat cyclische variaties in een elektrische grootheid goed zichtbaar kan maken.'
Toegevoegd op 3 april 2024 18:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 weken geleden
tuncay
3 weken geleden
Maar het apparaat die ik bedoel had ook een lampje erbij en die flikkerde tijdens het gebruik.de monteur die hield het lampje in zijn hand en het flitste heel snel aan en uit als ik het mij goed herinner.
Antoni
3 weken geleden
@tuncay, misschien kan je er eens naar vragen bij een echte autogarage.