Hoe kan het dat er continu kleine openingen in mijn 3D print zitten?

De 3D printer die ik gebruik is een Ender 3 Pro. Ik heb ook al geprobeerd met ander filament te printen, maar dan gebeurt het zelfde probleem.

Picture for question
7 maanden geleden
in: Techniek
1K
SimonV
7 maanden geleden
Hier staan wat tips:
https://www.simplify3d.com/resources/print-quality-troubleshooting/gaps-in-top-layers/
https://www.selfcad.com/blog/how-to-fix-holes-and-gaps-in-3d-prints
https://all3dp.com/2/gaps-in-3d-print-top-layer-gaps-between-lines/

Antwoorden (1)

Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben.

Een van de belangrijkste dingen om te controleren zijn de temperatuurinstellingen. Zorg ervoor dat zowel de printkop als het verwarmde bed correct zijn ingesteld. Als de temperatuur te laag is, kan het filament niet goed smelten en hechten, wat kan leiden tot deze kleine openingen.

Daarnaast is het belangrijk om naar de slicer-instellingen te kijken. Controleer de laagdikte en de printsnelheid. Te hoge printsnelheden kunnen problemen veroorzaken zoals slechte hechting van lagen en kleine openingen. Het kan helpen om de printsnelheid te verlagen en de instellingen in je slicer-software te finetunen.

Retractie-instellingen zijn ook van belang. Deze bepalen hoe de printer filament intrekt tussen bewegingen. Verkeerde instellingen kunnen leiden tot problemen zoals stringing en openingen. Probeer te experimenteren met verschillende retractiewaarden om te zien welke het beste werkt voor jouw printer en filament.

Tenslotte, blijf ook de kwaliteit van het filament zelf in overweging nemen. Zorg ervoor dat je hoogwaardig filament gebruikt dat niet is verontreinigd of vochtig is.

Het oplossen van dit probleem kan wat tijd en geduld vergen, maar met wat experimenteren en finetunen van de instellingen moet je in staat zijn om de kwaliteit van je 3D-prints te verbeteren. Je kunt ook online 3D-printgemeenschappen raadplegen voor specifieke tips en advies voor jouw printermodel.
7 maanden geleden