Kan iemand mij vertellen waarom de 3d printer deze dikke rand print?

De 3D printer die wij hebben is de Creality Ender-3 pro. De g-code van STL bestanden maken wij in het programma Cura. De 3D printer die wij gebruiken is niet de duurste printer, dus misschien dat het hierdoor komt. Maar vaak genoeg print deze 3D printer nette producten. Zo af en toe gaat het niet helemaal goed en print die een dikke rand die wij niet in SolidWorks getekend hebben en daarom ook niet in het STL bestand staat. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen? En zijn er eventueel instellingen die aangepast kunnen worden om deze oneffenheden te voorkomen?

Picture for question
een jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (1)

Ik weet niet met welk programma je het ontwerp hebt laten 'slicen' maar ik gebruik Repetier-Host als slicer en die is heel goed in te stellen, kijk vooral even hoe je 'e-steps to mm' ingesteld staat, en beter nog dat je deze parameter opnieuw calibreert. Naast dit probleem zie ik ook nog dat je ontwerp ook niet perfect rond is, ik zie nog facetten, en dit geeft een beetje weg dat de slicing misschien ook niet optimaal gedaan is, als dit een ontwerp is van Thingyverse dan zou 'm nog eventjes laden in TinkerCAD want die kan heel mooi die faccetering eruit krijgen. Dus kortom: Kalibreer je filament feed bij de e-steps per mm. Doe anders een PM voor wat meer tips dit perfect te krijgen, want Creality printers zijn op de keep beschouwd helemaal geen slechte printers.
Add: Ik heb eroverheen gelezen dat je Cura als slicer gebruikt, ik zou Repetier Host willen aanraden, en dan zien hoe het gaat, met Repetier kun je ook g-code meegeven bij de start waarin je de feedrate kan bijsturen/overreden, met Repetier host kun je de print ook simuleren, en als je ongeveer weet op welke layer dit gebeurt dan zou je even rond die plek de simulatie kunnen starten om te zien of daar iets geks gebeurt(denk aan nozzle temp, fan aan, dan wel uit)
Toegevoegd op 13 december 2022 23:22: tekst
een jaar geleden
SAN99
een jaar geleden
Super bedankt voor je reactie! Dat klinkt als een enorm handige slicer dus we gaan dit zeker proberen! We kwamen er ook achter dat de veren in de 3D printer niet helemaal goed meer werkten en deze hebben wij ook vervangen, dit helpt ook enorm! :)