Kost het een vrachtwagen extra brandstof als je er met een auto met caravan achter gaat rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Ha, die AppieD;

Ik durf zelfs de stelling wel aan dat het voor vrachtwagen én caravancombinatie (iets) minder brandstof kost omdat ze elkaar aerodynamisch min of meer aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij verbruikt veel meer. Maar de literprijs blijft hetzelfde natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het kost een vrachtwagen geen extra brandstof. Het kost de auto met caravan wel minder brandstof.

De vrachtwagen moet nog steeds net zoveel weerstand (tegenwind) trotseren als wanneer er geen auto met caravan achter rijdt.
De caravan heeft met dank aan de vrachtwagen voor hem een stuk minder weerstand, waardoor het verbruik voor de auto met caravan dus minder wordt dan wanneer je voor de vrachtwagen rijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het zal bij die vrachtwagen niets uitmaken. De auto met caravan zal minder verbruiken naar gelang hoe kort de afstand er achter is (bron) maar de kans op een ongeluk wordt natuurlijk wel veel groter.