Is dit asbest?

Ik heb dit materiaal onder een parketvloer gevonden.
Het lijkt op isolatiemateriaal.
Denk je dat het asbest is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
4.6K

Antwoorden (1)

Hangt ervan af hoe oud de vloer is. In de jaren 60 vorige eeuw werd nog zeil gelegd met een onderkant van asbest. Dat was vezelig, maar werd snel verboden. Resten daarvan kunnen eventueel onder parketvloer komen. Als de vloer nieuwer is is de kans héél klein, dat het asbest is. Na de asbest werd in de isolatie veel glasvezel verwerkt. Onder het parket werden dan platen gelegd voor de isolatie. Door beweging van de vloer (krimpen en uitzetten van het parket) schuurt dit isolatiemateriaal op de betonvloer wel kapot. Waarschijnlijk is het dát wat je gevonden hebt.
100% zeker weet je het pas, als het op een laboratorium is onderzocht, maar als het huis van b.v. na 1980 is kan je ervan op aan, dat het geen asbest is.
Toegevoegd op 15 december 2019 18:19: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Is het nu asbest of niet dat is de vraag @elder161
ronron1212
4 jaar geleden
Tot 1977 tot 2005 is er pas een totaal verbod op asbest gekomen dus niet in de jaren 60 maar ver daarna pas is het begonnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
In de jaren 70 kwamen de rechtszaken tegen de bedrijven die met asbest werkten i.v.m. de buikvlieskanker. Er is vanaf toen geen vloerbedekking of eterniet gemaakt dat asbest bevatte. Ik heb het antwoord aangevuld.
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.homedeal.nl/asbest-verwijderen/asbest-verboden/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
De link gaat over het verbod van asbest in alle gebouwen, met name dus de oude gebouwen, varkensstallen en kippenhokken met asbest golfplaten op het dak.De witte maanmannetjes zijn al 40 jaar bezig vet geld te verdienen met het verwijderen van asbest. Het werd toen ineens big business. In de bouw vanaf 1970 werd echt geen asbest meer gebruikt en ook de vloerbedekkingen (novilon e.d.) bevatten toen geen asbest meer.