Volgens Wikipedia stamt de lucifer uit de 6e en de aansteker uit de 16e eeuw. De lucifers waren er dus eerder dan de aansteker.
Wist u dat de Chinezen de lucifers hebben uitgevonden? Het principe van een aansteker, dus gebruikmaken van vuurstenen, bestaat dus al een ruime tijd. Echter de eerste aansteker kwam pas veel later als de eerste lucifers.
De eer voor de ontwikkeling van het eerste luciferstokje gaat naar de Egyptenaren en de uitvinding dateert uit 3500 voor Christus. Ze creëerden een klein dennenhouten stokje bedekt met een brandbaar mengsel van zwavel. Naarmate de jaren verstreken, gebruikten ze in plaats van een dennenhouten stok een koord of draad bedekt met brandbare chemicaliën.
De lucifers die we tegenwoordig gebruiken zijn wrijvingslucifers. Ze werden uitgevonden door een Engelse chemicus genaamd John Walker in 1827. De punt van deze lucifers was bedekt met een laagje antimoonsulfide, kaliumchloraat, zetmeel en gom. Ze kunnen ontbranden als ze tussen gevouwen schuurpapier worden gestreken.
Al rond 1770 werden vuursteenpistolen omgezet in simpele aanstekers.

Die werkten ongeveer zoals een tondeldoos, waarbij vuursteentjes tegen elkaar werden geslagen om een vonk te veroorzaken, die een stukje stof aanstak.

Pas in 1823 maakte Johann Döbereiner de eerste bruikbare aansteker die via een chemisch proces werkte: het Döbereinersches Feuerzeug.

De Duitse scheikundige maakte gebruik van het feit dat waterstof in brand vliegt als het in contact komt met platina.

Zo ontstond er een vlam in plaats van slechts een vonk.
4 weken geleden