Ja, een halogeen lamp is in de basis een gewone gloeilamp.
Dimmers voor dergelijke lampen werken door met hele korte pulsen ofiets langere pulsen meer of minder stroom door te laten.

Dit aan-en-uitschakelen van de stroom gaat zo snel dat ons oog het niet kan zien.
Maar, al is het kort, de stroom voor de lamp is op dat moment wel echt UITgeschakeld. Dús wordt er op dat moment geen stroom gebruikt en dús wordt het totale verbruik van de gedonder lamp (maar ook de lichtopbrengst) lager.

Toegevoegd na 2 uur:
"....de gedonder lamp" ???

Toegevoegd na 2 uur:
Dat moet "...de gedonder lamp" zijn.

(met dank aan de autocorrect op de telefoon) :-)

Toegevoegd na 2 uur:
"...de GEDIMDE lamp" !!! (grrr)