Is het uberhaupt wel mogelijk dat alle auto's op electriciteit gaan rijden?

Is ons energienet daar wel toereikend voor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
1.6K
Amadea
4 jaar geleden
Het huidige energienet niet. Maar het toekomstige met veel wind- en ook zonne-energie moet dat wel kunnen.

Antwoorden (1)

Het hangt er van af of bij "alle" over Nederland, Europa of de wereld spreken.
Feitelijk is het in alle drie de gevallen toenemend niet mogelijk. De reden is dat de accu's voornamelijk bestaan uit lithium. Dit is beperkt beschikbaar en winning is zeer vervuilend.
Het gewicht van een accu auto is ong. 350 kg meer dan een benzine auto. (hoger energieverbruik, meer slijtage banden en wegdek) Doordat elektriciteit niet of nauwelijks kan worden opgeslagen ontstaat er een onbalans tussen vraag en aanbod. De toekomst is waterstof auto's. (hier valt veel meer over te zeggen.)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Winning van lithium is inderdaad vervuilend, maar dat is de productie van waterstof ook. Of vind je dat geen probleem? - overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waterstof wordt geproduceerd door middel van electrolyse. Daarbij wordt water (H2O) gesplitst in Zuurstof (chemische benaming oxygenium O) en waterstof (hydrogenium H).
Op zich is dit volledig klimaat neutraal. Het rendement laat nog te wensen over maar gedurende bepaalde delen van de dag worden windmolens stilgezet om het net niet te overbelasten; deze overmaat kan worden gebruikt. Echter om een H fabriek rendabel te houden wordt nu nog deels electriciteit uit gascentrales gebruikt. Gezien de toenemende beschikbaarheid van wind -en zonne energie zal dit afnemen. Bij Delfzijl worden twee H fabrieken gebouwd.
paulus811
4 jaar geleden
Ik hoop ook dat waterstof doorbreekt, begrijp me niet verkeerd. Mijn collega heeft een Hyundai Nexo op waterstof en is er erg tevreden over. Dat hij daarmee pionier is, neemt hij voor lief. Het is wel te hopen dat het aantal tankstations voor waterstof nu echt een keer toeneemt, ondanks de vele plannen en beloftes gebeurd er maar weinig.
LeonardN
4 jaar geleden
Even een domme vraag, maar is voor waterstof/elektrolyse dan niet net zoveel energie nodig per gereden kilometer dan een auto die op stroom rijdt? Afgezien dan van die 350kg accu, Of gaat het meer om het tijdstip van kunnen produceren, wat bij waterstof door de fabrikant gereguleerd kan worden en bij elektr. auto's vooral 's avonds zal zijn als de consument wil laden (weinig wind, weinig zon)?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waterstof wordt al in grote hoeveelheden in de industrie gebruikt. Voor toekomst op de weg zie https://www.youtube.com/watch?v=n5_WhFQSmqA
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor wat betreft de verstandige vraag van LeonardN het volgende.
De onbalans tussen vraag en aanbod van electriciteit kan op grote schaal alleen maar worden opgelost door omzetting in waterstof. Zie ook
http://hartvoorhoorn.info/Waterstof_discrepantie.htm