Wat zijn de voor- en nadelen aan het gebruik van thorium als energiebron?

Je leest regelmatig dat thorium een veel schonere en veiliger bron van kernenergie is dan uranium. Maar verder verneem je niets. Men blijft het over uranium hebben. Ik weet dat uranium geschikt is voor kernwapens en thorium niet-- maar dat MAG toch geen rol meer spelen? Wat voor bezwaren zijn er dan verder nog?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
3.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helder. Maar ook blijkt dus dat "zelfs" India toch kennelijk vooral geïnteresseerd is in de produktie van Uranium, niet in energieproductie zonder meer. En India heeft aantoonbaar ook interesse in kernwapens...

Antwoorden (1)

Er zijn veel vraagstukken waarvoor oplossingen gevonden moeten worden, bijvoorbeeld op het gebied van materiaalgebruik, corrosie, verontreiniging van het zout, en verwijdering van de splijtingsproducten uit het circulerende zout.
De ontwikkeling van diverse typen naar een commercieel product waarvoor door overheden een bouwvergunning wordt afgegeven, kan nog wel een jaar of veertig vergen.

Voordelen
- Thorium is praktisch oneindig beschikbaar.
- De voorstanders claimen dat ‘het op hol slaan van de reactor in een thoriumcentrale’ onmogelijk is. Een ‘meltdown’ zou uitgesloten zijn: het splijtbare materiaal is immers al gesmolten. En als de temperatuur te hoog oploopt, zet de vloeistof uit, waardoor er minder van in het reactorvat overblijft en de radioactieve kettingreactie afneemt.
- Een thoriumcentrale levert in vergelijking met uraniumcentrales minder langlevend radioactief afval. Toch levert een thoriumcentrale nog steeds afval op dat 240.000 jaar gevaarlijk blijft en van mens en milieu volledig afgeschermd opgeslagen moet worden.
- Met een thoriumreactor kost het meer moeite kernwapenmateriaal maken. Maar het kan wel.
SimonV