Hoeveel gewicht kan een gevel van een huis dragen als je er iets op bevestigt?

vb. een haspel

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
2.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
dat ligt aan de constructie van het huis, en de locatie van hetgene wat je bevestigt, en met wat voor bouten/schroeven.
LeonardN
5 jaar geleden
En dan nog. Als ik vertel dat het een bakstenen gemetseld huis is, welke steen welke specie, wat er bevestigd wordt met welke bouten en hoe, dan nog denk ik niet dat er zomaar iemand een waarde zou kunnen geven. Misschien een constructeur die dan een schatting kan geven oid.
Reddie
5 jaar geleden
@Ritsuka, @LeonardN,
''Dragen'' en ''bevestigen OP'' wijzen op een verticale kracht. Een schilderij of bloembak of zo. Daar is een muur wel op gebouwd.
Anders wordt het als je met een plaatje van 10x10 cm een uitvalscherm of afdak van een meter of drie AAN de muur wilt bevestigen.
Dan heb je torsiekrachten die een gemetselde bakstenen muur al gauw te boven gaan.
Ik denk dat zelfs een constructeur hier geen antwoord op weet.

Antwoorden (1)

Kan meestal het hele dak dragen... reken maar ff uit.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Dit is een goed antwoord, al bedoelt VS waarschijnlijk iets anders.
Plus.