wanneer is een werkschakelaar nodig?

We zijn een kleine machine aan het verbouwen. Deze machine wordt dmv een 32A ceeform aangesloten op een 400V kracht wcd. Is een werkschakelaar nodig, of kan ik de steker als Werkschakelaar zien? Er zijn 2 kleine motoren op deze machine aanwezig. De grootte van het gehele apparaat past in een kubieke meter. Het aansluitsnoer is een meter of 3 lang.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel je vraag op circuitonline.net. Daar zitten deskundigen die van de normen weten, maar ook weten wat je in de praktijk het best kunt doen.
Persoonlijk zou ik er een werkschakelaar tussen zetten. Als het om een elektromotor gaat dan kan de aanloopstroom (die dus best veel groter dan die 32A kan zijn) wel eens voor flink wat vuurwerk zorgen als je de steker inplugt of uittrekt. Niet zo'n fijn idee.

Het beste antwoord

Een werkschakelaar is niet per sé nodig, maar om vonkvorming in stekker-wandcontactdoos te voorkomen, wel aan te bevelen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor dit antwoord. Is de lengte van de voedingskabel, dan wel de grootte van de Ceeform nog van belang? 16A of 32A?