Waarom staan veel watertorens op een voetstuk?

Ik zag foto’s van watertorens en het viel me op dat veel watertorens op een voetstuk of zo staan. Een waterreservoir op een verhoging.
Waarom is dat? Waarom geen watertorens uit één geheel, zonder verhoging?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
4.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Wat bedoel je met een verhoging?

Antwoorden (4)

Een watertoren is een toren met bovenop een verbreding daar wordt het water op geslagen niet in de hele toren. Dit is om druk op het water dat naar beneden wil te verhogen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren
Toegevoegd op 15 september 2018 18:02: bron, tekst
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Vraagsteller vraagt waarom het waterreservoir niet tot op grondniveau doorloopt.
Dit antwoord verklaart niet waarom het grootste deel van een watertoren hol is en waarom er dus alleen bovenin een waterreservoir is, dat vergeleken met de hoogte van de toren tamelijk ondiep is.
De waterbedrijven trachten met de watertorens de druk in de waterleidingen op de juiste druk te houden. Hoe hoger de watertoren, hoe hoger de druk in de leiding.
De ideale druk in de leidingen ligt tussen de 200 en 400 kilopascal. Bij een druk van minder dan 200 kilopascal komt er te weinig water uit de kraan, en bij een druk hoger dan 400 kilopascal levert dit mogelijk schade op aan de leiding en de kranen.
Een waterkolom van 10 meter hoog, veroorzaakt een druk van 100 kilopascal. Daarom hebben de meeste watertorens een waterreservoir op 30 meter hoogte, waardoor de druk in de leidingen 300 kilopascal bedraagt, en precies tussen de kritieke grenzen van 200 en 400 kilopascal ligt.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@AnnBoo8146 er zijn bijna geen watertorens meer in gebruik. Er zijn tegenwoordig elektrische pompen die dat werk doen
Bordensteker
5 jaar geleden
Vraagsteller vraagt waarom het waterreservoir niet tot op grondniveau doorloopt.
Dit antwoord verklaart niet waarom het grootste deel van een watertoren hol is en waarom er dus alleen bovenin een waterreservoir is, dat vergeleken met de hoogte van de toren tamelijk ondiep is.
Watertorens zijn in het verleden gebouwd.
Het zou niets aan de werking bijdragen als de hele toren tot onder toe vol water zou staan; het is de hoogte van het waterniveau dat bepalend is voor de werking. Het gaat om de hoogte van de bovenkant van de waterkolom.
Maar de toren zou wel ontzettend veel zwaarder worden: dus een veel grotere last op de fundering vormen, die vele malen steviger zou moeten zijn.
En het water zou relatief veel langer stilstaan, wat de waterkwaliteit niet ten goede komt.
In de gebruikelijke vorm is er alleen een waterleiding vanuit de onderzijde van de hoge waterbak die het waterleidingnet voedt. Daardoor staat het water niet lang stil, maar in een toren die van onder tot boven vol water zou staan, zou het water veel langer verblijven voor het naar de eindgebruikers gaat.

Als het waterniveau verder zou zakken dan de waterbakbodem in een normale watertoren, dan zou de resulterende druk in het net naar de gebruikers veel te laag zijn. Dus het waterniveau moet steeds hoog gehouden worden, en wat er onder dat niveau in een volledig gevulde toren zou staan, is alleen maar langduriger aanwezige voorraad, waar je bovendien niets aan hebt als het niveau toch een keer zo laag zou zakken.
https://www.myworldofphotos.com/items/large/DSC00102_adjusted.jpg
.
Als de hele basistoren óók onder waterdruk zou staan, zou daar een enorme versterking voor nodig zijn, want het water zou daar door de hoogte een veel hogere druk hebben: de wand zou uiteen willen barsten; dat zou sterke ringen rond de toren vereisen, en tussen die ringen in zou de wand nog steeds willen uitbuiken, wat de draagkracht t.b.v. het bovenste gedeelte zou aantasten.
Ook een soort verticale drukketel binnen de eigenlijke ondersteunende buitenwand van de basistoren is nutteloos. Dat wordt een hopeloze complicatie waar je bovendien dus niets aan hebt wanneer het waterniveau echt een keer zo ver gezakt is. Dus het gedeelte van de toren onder de verbreding bovenaan wordt niet ook als watervoorraadvat ingericht. Een inwendig tientallen meters hoog reservoir heeft onderin een veel te grote druk. Een complicatie waar je niets voor terugkrijgt.
Volgens mij is dat nog steeds de kern van de vraag.
En zodoende maakt men alleen een kuip met water boven in, of op, de holle toren.

Hier de binnenkant van een holle buisvormige betonnen watertoren: http://www.fondasol.fr/_ressources/actualite/99/t3/un_diagnostic_de_structure_sur_chateau_d_eau_pour_psm-5.jpg
Toegevoegd op 16 september 2018 22:03: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wist niet dat er nog zoveel watertorens waren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren
Die onderste voet van de toren is dan toch weer wel een extra zware constructie (de overgang naar de fundering).
Waarom op een voetstuk, was je vraag toch?
De watertank, als-tie vol zit, weegt enkele tientallen tonnen. Om er voor te zorgen dat de toren toch stabiel staat zul je er voor moeten zorgen dat er ook onderaan de toren veel gewicht zit, dat bovendien is verdeeld over een groter oppervlak dan dat van de toren alleen. Er wordt dus een betonblok gestort van vele tientallen m3. Dat kun je in de grond doen, maar omdat je toch de hoogte in moet met die toren kun je dat blok (op heipalen) net zo goed wat hoger laten. En dat is dus dat voetstuk waar veel watertorens op staan. Soms zie je bij groter antennemasten hetzelfde.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik heb een uitvoerige beschrijving gevonden van de vele onderling erg verschillende bouwwijzen van watertorens in West-Europa. Daarin wordt echter met geen woord gerept over de door u genoemde opzettelijk verzwaarde voet of schacht. Integendeel, overal tracht men de ondersteuning van de grote kuip met water zo licht mogelijk uit te voeren
Bron: Bouwhistorie van watertorens, volgens studie over Watertorens-Informatieblad-Mr W. Vancraenenbroeck- © NAVEWA April 1990 : http://users.belgacom.net/gc177065/Nl/bouwhistorie.htm . Een holle gemetselde of betonnen draagconstructie door waterinhoud of extra beton zwaarder te maken voor de stabiliteit wordt in het document nergens beoogd. Het voetstuk dient om de watertank op grote hoogte te ondersteunen. Vandaar dat watertorens met hele ranke voetstukken (schachten) mogelijk zijn. Zelfs zoals deze: https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserturm#/media/File:Wasserturm_Unterp%C3%B6rlitz.JPG