waar wordt de druk onder de zuiger van een 1 cilinder motor opgevangen als deze naar beneden gaat?

bij een 4 cilinder motor gaan er evenveel zuigers naar beneden als naar boven, hierdoor is er geen overdruk bij de inlaat- en verbrandings slag,
bij een 1 cilinder is dit niet het geval en is er een volume verschil tot wel 300 cc per omwenteling. ik vraag me af waar dit wordt opgevangen om te voorkomen dat de keerringen en pakkingen eruit vliegen en er olie uit het blok spuit

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat je een paar zaken door elkaar haalt. Als de brandstof ontbrandt ontstaat druk, waardoor de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Door op het juiste moment kleppen te laten openen en sluiten worden de verbrandingsgassen afgevoerd, en een lucht-brandstofmengsel aangezogen voor de volgende arbeidsslag. Dat is bij een eencilindermotor niet anders dan bij een met 4, 6, 8 of maakt niet uit hoeveel cilinders. Een motor moet in balans zijn, zodat-tie niet vreselijk staat te schudden. Als je een tweecilindermotor hebt, en de zuigers bewegen precies om de beurt naar boven en beneden, dan worden de krachten die elke cilinder opwekt precies gecompenceerd door de andere. Ookbij 3 of meer cilinders werkt dat volgens hetzelfde principe. Bij een eencilindermotor gaat dat dus niet, omdat er geen andere cylinders zijn. Dat is opgelost door de krukas aan een kant zwaarder te maken. Het totaal van zuiger en krukas is dan weer precies in balans.

Het drukverschil is minimaal en niet op te vangen daar direkt na het naar beneden gaan van de zuiger de opwaartse slag alweer wordt ingezet en er een vacuüm in het carter zou ontstaan. Doordat alles in millisecondes gaat (afhankelijk van het toerental) is er nagenoeg geen oplopende druk bij een viertakt motor en zijn de pakkingen en keerringen tegen deze minimale druk bestand.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100