Waar moet men zijn om een fietswiel-as te laten harden?

De gewone fietswielassen verdragen niet lang gewichten boven de 100 Kg en buigen dan door zodat ze het rollementenhuis schaden...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hangt een beetje af waar je woont, ik kan je een bedrijf adviseren in Limburg, maarja als je in Groningen woont.

Het beste antwoord

Het zal niet meevallen om een fabrieksas nog harder te maken of te harden.
Je zou landbouwmachinefabriek IMANTS te Reusel kunnen bellen, maar dan zullen ze vragen wat voor materiaal de as is. Koolstofstaal is pas hardbaar vanaf C45 kwaliteit. Wat je ook kunt doen is een stukje V.C.MO. staal kopen en op een draaibank er een as van laten draaien. Werk van een uurtje en dit is prima staal voor zulk een as. Taai en sterk en hoeft niet extra gehard te worden.
Ook een oplossing kan zijn om in plaats van gewone lagers, `pendellagers` te monteren. De kogels zijn hier vervangen door soorten `tonnetjes` en worden daarom ook `tonlagers`genoemd. Deze lagers hebben het voordeel dat ze meebewegen met een beetje kromme as en worden dikwijls toegepast in een ontwerp dat vele manuren heeft gekost en niet perfect spoort. Door toepassing van deze pendellagers gaat het product toch vele en vele jaren moeiteloos mee.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om in het midden van de as een lager te monteren, maar, als dit mogelijk is, ontkom je ook niet aan hulp dmv een draaibank.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij een machine of constructie bedrijf,deze verhitten het metaal en dompelen deze een aantal keren in de hete olie daarna laten ze deze schrikken dat doen in in een koud bad. ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als doorbuigen het fundamentele probleem is dan gaat harden niet helpen. Het is een klassieke fout in de werktuigbouwkunde. Voor minder doorbuiging heb je een stijvere as nodig, en geen hardere of sterkere. (een hogere elasticiteitsmodulus)
Vrijwel alle gangbare staalsoorten zijn ruwweg even stijf. (rvs 304, s235, s355 etc). Dus alleen een andere vorm (dikkere as) zal minder doorbuigen, of je moet exotisch materiaal gaan gebruiken: wolfraam, diamant etc