Waarom ontwikkelde het TV-beeld zich tot breedbeeld?

Terwijl bijna alle andere informatiebronnen, zoals boeken, brieven etc. een verticale vorm hebben, heeft het film/tv-beeld zich in horizontale richting ontwikkeld. Dus waarom niet rechtop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Dat komt omdat je gezichtsveld breder is dan dat het hoog is. Dat boeken en brieven niet naar een breedbeeldformaat zijn geschoven is heel logisch. Je hebt maar een klein gedeelte van je gezichtsveld wat echt scherp is en dus geschikt is om te lezen. Een boek of brief moet je veel lezen, bij een tv is het lezen een secundaire bezigheid en de ondertitels zijn meestal zo geplaatst dat ze redelijk in het midden staan.

Bij een breedbeeld tv zie je dus een stuk meer, zonder dat het lastiger wordt om te kijken. De beelden aan de rand zijn meestal toch minder interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk omdat je ogen horizontaal naast elkaar staan. en omdat je dan meer kan filmen. Bij horizontaal kun je bijv. 2 personen filmen (Alleen de bovenkant dan). En bij verticaal kun je maar 1persoon filmen (dan nu helemaal).

Ook is het praktischer op Horizontaal een beeld neer tezeten. Denkt maar een bioscoop en dan met een verticale scherm
..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger als men een bioscoopfilm op tv ging uitzenden werden de zijkanten er af 'gesneden' totdat men een 4:3 beeld had. Natuurlijk mis je dan wat stukjes. Door de ontwikkelde technologie was het nu makkelijker om wel een film op breedbeeld uit te zenden. Het is ook horizontaal want verticaal is enorm frustrerend kijken. Denk maar eens aan al die reaguurders die klagen over filmpjes van o.a. telefoons die rechtop zijn genomen i.p.v. horizontaal. Onze perifere blik gaat ook meer horizontaal dan verticaal.