Geldt de traagheidswet bij gewichtloosheid?

D.w.z. als een voorwerp met een massa van 1 ton in de ruimte bij je vandaan zweeft, zul je het dan kunnen tegenhouden of niet? Als je in de ruimte dreigt geplet te worden tussen een voorwerp en een muur, wordt je dan effectief geplet? Mijn leraar deed hierover vandaag een uitspraak waar ik het niet mee eens ben.
Edit: naast dit ene fragment dat ik heb bijgevoegd, heeft hij een heleboel ware uitspraken gedaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je een link toevoegen naar de uitspraken?
erotisi
8 jaar geleden
Denk bijv. aan de astronauten die reparaties verrichten als ze buiten het ISS zijn. Tegenhouden kunnen ze het ISS niet want ze gaan met dezelfde snelheid. Maar een zet geven tegen het ISS gaat weer wel, zodat het ISS toch zeer gering wordt verstoord (en de astronaut zelf ook)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de astronaut niet vast zit en een zet geeft, douwt hij vooral zichzelf weg.
erotisi
8 jaar geleden
Dus traagheid is niet afhankelijk van gewichtloosheid of zwaartekracht maar of het object massa heeft. Dus een wegzevend ISS zal een astronaut niet tegen kunnen houden want de traagheid van het ISS zal dat sterk verhinderen. En als er een satteliet aan komt vliegen met een hogere snelheid dan het ISS zal die de astronaut tegen het ISS worden geplet. Want het ISS zal niet zomaar opzij gaan en die satelliet zal niet plots ophouden met snelheid door zijn traagheid.

Antwoorden (2)

"D.w.z. als een voorwerp met een massa van 1 ton in de ruimte bij je vandaan zweeft, zul je het dan kunnen tegenhouden of niet?"

Nee. Althans niet als jij niet iets hebt om je aan vast te houden. Of als je niet iets hebt met aandrijving.

"Als je in de ruimte dreigt geplet te worden tussen een voorwerp en een muur, wordt je dan effectief geplet?"

Ja, althans wel als de muur en de het voorwerp een bepaalde snelheid hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Geldt de traagheidswet bij gewichtloosheid?

Ja, juist in de ruimte waar je geen wrijving ondervindt kan je die wet juist mooi aantonen.

Toegevoegd na 15 minuten:
En als de muur en het voorwerp een flink massa hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ek=1/2*m*v^2
E-kinetisch is een half maal massa maal snelheid in het kwadraat.
In deze formule zit geen g van gravitatie, daarom geldt het zeker ook bij gewichtloosheid.
Is het voorwerp in beweging, zal het de beweging willen blijven en staat (hangt, zweeft) het stil moet je energie toevoegen om het in beweging te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alvast een plus voor je reactie. Deze materie boeit mij en heb mij ditzelf ook wel eens afgevraagd. Anders gesteld : kun je letterlijk (zonder dat het voelt) je hoofd stoten?.