kan je een torenkraan / telescoopkraan met de hand omtrekken zoals een klokkenluider ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

In theorie kan het ja.

Een kraan is een evenwichtsapparaat. De last die hij tilt moet kleiner zijn dan het contragewicht dat aan de andere kant van de kraanarm rust. Zolang de last lager is dan wordt de kraan rechtop gehouden doordat het contragewicht de kraan achterover trekt. Zodra de last groter is dan het contragewicht gaat de kraan voorover hellen en eventueel omvallen.

Als je dus met de hand aan de kabel gaat trekken dan zou je in theorie de kraan voorover kunnen trekken als je meer kracht uitoefent dan het contragewicht aan de andere kant doet. Iets makkelijker wordt het als je niet in het verlengde van de arm gaat staan maar haaks. Dan wordt het contragewicht namelijk geen tegengewicht meer maar dode last die je over het kantelpunt moet trekken. Uiteraard zal dat niet makkelijk zijn omdat een torenkraan meestal is verankerd op een betonnen plaat die in de grond zit (en je er dus uit moet trekken) en zijn telescoopkranen bevestigd aan vrachtwagens met een hoog gewicht laag bij de grond.

Maar in theorie (als je voldoende mensen bij elkaar brengt) kun je een kraan met de hand omtrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat niemand wil uitleggen waarom ze mijn antwoord niet goed vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En volgens mij is mijn antwoord de uitgebreide versie van wat hier onder als antwoord wordt gegeven...
Als jouw gewicht hoger is dan de maximale last die de kraan kan hijsen dan zou dat theoretisch mogelijk zijn. Aangezien een torenkraan al gauw enkele tonnen op de uiterste punt kan hijsen zal het dus in de praktijk niet gaan: je zult jezelf optrekken zonder dat de kraan omvalt.