Waarom hebben niet alle geluidsdragers volumeweergave in decibel ?

Het is bekend bij welke luidheid (dB) gehoorschade kan worden opgelopen. Toch hebben zowel mijn tv als mijn telefoon en laptop geen volumeweergave in dB. Ik ben beniwud waarom hierbij niet wordt gekozen voor een uniforme weergave.
(overigens heeft de oude stereotoren van mijn ouders wel een dB-weergave, dus kennelijk is het wel mogelijk)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Omdat je niet kunt zeggen hoeveel dB een geluidsbron produceert.
1) Zoals je zelf wel weet hoor je het geluid minder hard als je verder van de geluidsbron af zit. Als je de afstand verdubbelt is het geluidsniveau 6 dB lager. Je moet dan dus ook de luisterafstand opgeven.
2) Het hangt er maar net van af waar je naar luistert. Klassieke muziek zal bijvoorbeeld minder luid aangeleverd worden dan reclame.
Je kunt dus nooit zeggen hoeveel dB de geluidssterkte van je tv is. Alleen ter plekke van je oor zou je het kunnen meten.
Reddie
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
In theorie heb je gelijk (o.a. met de laatste opmerking). "Alleen ter plekke van je oor zou je het kunnen meten." in de praktijk kan je wel degelijk aangeven van een televisie wat het aantal dB is op vol volume. Wat bij het aangeven van dB's dan vaak gedaan wordt is simpelweg de afstand opgeven die er bij gebruikt is, bijvoorbeeld gemeten op 1m afstand. Veel mensen weten inderdaad niet hoe ze met de schaal van dB om moeten gaan (logaritmische schaalverdeling).