Stel: in een verbrandingsmotor wordt ipv de normale brandstof een met een 20% hogere verbrandingswarmte gestookt. (hoeveel) stijgt het vermogen?

er hierbij vanuit gegaan dat:
viscositeit gelijk is;
ontbrandingstemperatuur gelijk is;
(soortelijke) massa gelijk is;
het verder geen (technische) problemen oplevert;
de reacties even snel verlopen;
er even veel en even zwaar uitlaatgas ontstaat.

en hoe zit het dan met:
koppel;
acceleratie;
hitteproductie;
toerentallen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je vraag is niet te beantwoorden, omdat je voorwaarden stelt die niet tegelijk kunnen. Bij gebruik van een andere brandstof zullen de reacties niet even snel verlopen; het uitlaatgas zal anders zijn, qua hoeveelheid en qua samenstelling; en de ontbrandingstemperatuur zal afwijken. Ook de viscositeit van verschillende brandstoffen is verschillend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik zeg dit omdat ik alleen de invloed van de verbrandingswarmte wil weten. daarom de rest even buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik herinner me dat we in het verleden (met een paar vrienden) in een brommers een keer kerosine hebben gedaan, het resultaat was een enorme toename van het vermogen. allen duurde dit maar enkele uren, de motor was veel te heet geworden en liep na verloop van tijd vast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarschijnlijk was de kerosine te schraal Monaliza, en had je olie moeten toevoegen om er mengsmering van te maken

Antwoorden (2)

De bedoeling van de hogere verbrandingswarmte is juist het beïnvloeden van de factoren die jij noemt. (met name de reactiesnelheid)

Als al die factoren gelijk blijven, zoals jij stelt, dan is het effect van de hogere verbrandingswarmte dus nul.

M.a.w.: onder deze voorwaarden is er geen verschil.
Stook in een diesel PPO waarvan de verbrandingswaarde ong. 10% lager is dan diesel. Gevolg is dat het verbruik ong. 10% stijgt. Puur praktijkervaring.