Mogen dezelfde soort sirenes afwijken in frequentie?

Vanmorgen hoorde ik, dacht ik, eerst één ambulance en daarna twee omdat de sirenes niet even snel (frequentie) waren. Zijn er voorschriften met welke frequentie sirenes moeten werken en mag er de afwijking zijn die ik hoorde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren deze sirene's niet gewoon heel ver weg en dat je hem "dubbel" hoorde door weerkaatsing van huizen etc.? En wat bedoel je met "frequentie"? bedoel je de snelheid waarin de tonen wisselen? Dus zegmaar taaaaaaa duuuuuuuuu taaaaaaa duuuuuuuu of ta du ta du ta du. Bedoel je die frequentie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA hoe snel de tonen wisselen. En omdat het om de zoveel tijd weer é''n leek en ze dan weer gingen afwijken waren het er tweee en was het geen weerkaatsing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat het goede antwoord er al!

Het beste antwoord

Ambulances hebben twee standen op hun 'meertonige hoorn':
- de normale stand
- de versnelde stand, voor het geval zij drukke kruispunten naderen of mensen niet direct aan de kant gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voorheen hadden brandweer en politie een tweetonige hoorn en ambulance een drietonige hoorn. In maart 2009 zijn nieuwe regels ingesteld wat betreft de meertonige hoorn. Alle voorrangsvoortuigen dienen dezelfde tweetonige hoorn te hebben (lage toon op 375 Hz, hoge toon op 500 Hz, met dezelfde frequentie tussen de lage en hoge toon). Er geldt echter een overgangsregeling tot 2014, dus het is mogelijk dat je een nog niet aangepaste ambulance hebt gehoord waarvan de tonen inderdaad 'niet even snel waren' als de andere ambulance.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht al dat deze bedoelt werd. Mocht dit de vraag zijn is dit een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voilà, reactie staat er dus hier komt een +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het navragen, dan geldt inderdaad het eerste deel van mijn antwoord. Het tweede deel krijgt de vraagsteller er gratis bij. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik was er niet zeker van dus liet een antwoord tijdelijk achterwegen. Nu voegt het niets meer toe dus zo is het goed!