Kan vuurwerk kabels van hoogspanningsmasten beschadigen?

Ik liep vandaag met de hond langs een grasveldje waar hoogspanningsmasten staan er er was ook vuurwerk afgestoken. Dus zat ik me af te vragen of die masten / kabels beschermd of beveiligd waren tegen exploderend! siervuurwerk of een vuurpijl die niet hoog (genoeg) de lucht in gaat en wat dan de gevolgen kunnen zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

De kans dat er een kabel geraakt word is zeer klein. De mogelijkheid bestaat natuurlijk wel. Mocht het gebeuren dat kan het denk ik geen kwaad omdat de warmte die vrijkomt bij zo'n explosie geef enkel effect zou hebben op de kabel die toch al snel 5-10 cm is.

De kans dat het gewone 'consumentenvuurwerk' bij normaal gebruik kabels van hoogspanningsmasten beschadigt is uiterst klein. Die masten staan op betonnen voeten, de kabels zijn erg dik, de draden hangen met dikke isolatoren aan de mast en de mast is geaard. Toch mag het advies zijn om altijd minimaal tien meter afstand van de hoogspanningsmast houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100